• Rökfri arbetstid inom omvårdnadsförvaltningen i Solna

Under omvårdnadsnämndens sammanträde tisdagen den 24 januari gav nämnden omvårdnadsförvaltningen i uppdrag att utreda förutsättningarna för ett införande av rökfri arbetstid och rökfri arbetsmiljö.

På initiativ av Kristdemokraterna beslutade allianspartierna tillsammans med socialdemokraterna och miljöpartiet att utreda förutsättningarna för att införa rökfri arbetstid och rökfri arbetsmiljö inom omvårdnadsförvaltningen i Solna. Bakgrunden till initiativet är att tobakslagen säger att varje arbetsplats ska arbeta aktivt för att minimera risken för passiv rökning. Med satsningen på rökfri arbetstid inom omvårdnadsförvaltningen är ambitionen att ingen ofrivilligt  ska utsättas för tobaksrök på sitt arbete eller som omsorgstagare.

”Omsorgstagare har svårt att värja sig mot passiv rökning och tobaksrök om de får besök av rökande personal. Personal kommer hem till brukarna och röklukten kan ha fastnat i kläderna. Genom att införa rökfri arbetstid så gör vi en satsning på omsorgstagarnas miljö” säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i omvårdnadsnämnden.

Ambitionen är att rökfri arbetstid och rökfri arbetsmiljö för omvårdnadsförvaltningen ska omfatta all personal, inklusive tillfälligt anställda, såväl som upphandlad verksamhet. Det betyder att den tid man arbetar eller har paus ska vara rökfri. Lunchen räknas inte in i arbetstiden och är därmed undantagen. Omvårdnadsförvaltningen kommer bli den andra förvaltningen i Solna att införa rökfri arbetstid och rökfri arbetsmiljö i Solna. I juni 2016 fattade Barn- och utbildningsförvaltningen i Solna beslut om att införa rökfri arbetstid och rökfri arbetsmiljö inom alla förvaltningens verksamheter med start 1 januari 2017.

Artiklar om intitativet finner ni här:

Aftonbladet

Expressen