• S flyttar makten från de äldre till politikerna

Socialdemokraternas beslut om välfärdsföretagen är djupt bekymmersamt för de äldre om det skulle bli verklighet. Det tar ifrån de äldre rätten att bestämma över sitt liv och sin vardag och ger istället politikerna ökad makt.

– Politiker ska enligt (s) kunna säga att den här hemtjänsten får du inte ha kvar för den här ger vi inte tillstånd. Socialdemokraterna struntar fullkomligt i att 83 procent vill ha möjligheten att välja vem som ska hjälpa till med morgonduschen i det egna hemmet.

Det sa Maria Larsson, Kristdemokraterna, på fredagen med anledning av Socialdemokraternas nya linje att låta kommuner och landsting begränsa upphandlingar till enbart non profit-aktörer.

– Jag är också bekymrad över beslutet för de 10 000 småföretag med mindre än 20 anställda som finns i välfärdssektorn. De finns bland annat i hemtjänsten eller som assistenter åt funktionsnedsatta. De kommer att tveka att utveckla sina företag i avvaktan på valutgången. Det riskerar att lägga en död hand över innovationer och investeringar i en tid när vi så väl behöver alla goda krafter.  Det kommer inte att öka jobbtillväxten utan tvärtom, fortsatte Maria Larsson.

Kristdemokraternas kommunalråd med ansvar för äldreomsorgen i Solna stad försäkrar dock att solnaborna kommer att få välja hemtjänst fritt även i framtiden, åtminstone så länge Kristdemokraterna får vara med och bestämma.

– Det är roligt att socialdemokraterna anser att Alliansen i Solna skulle veta bättre än människor själva vilka företag som erbjuder den bästa hemtjänsten för våra äldre. Vi är dock inte intresserade av att detaljstyra  vardagen i människors liv. Så länge Kristdemokraterna ansvarar för äldreomsorgen kommer Solnas äldre fritt få välja det hemtjänstföretag de själva tycker är bäst, avslutar Malin Appelgren.