• Samuel Klippfalk blir KD Solnas nya kommunalråd

Samuel Klippfalk, 35 år, blir KD Solnas nya kommunalråd och han toppar även listan inför valet till kommunfullmäktige. Som ansvarig för stadens äldreomsorg kommer han arbeta för att hög ålder ska beaktas vid biståndsbedömning, för äldres rätt till utevistelse och för att få till stånd ett trygghetsboende. I övrigt är mindre barngrupper i förskolan samt en tryggare och snyggare stadsmiljö prioriterade frågor för nya kommunalrådet.

I november 2013 meddelade Malin Appelgren att hon inte ställer upp till omval och att hon kommer att sluta som kommunalråd under våren. Samuel Klippfalk blir KD Solnas nya kommunalråd och därmed även partiets representant i kommunstyrelsen från och med den 24 mars. Sedan partiet hållit årsmöte står det också klart att det blir han som toppar kommunlistan inför höstens val. Samuel är 35 år och är idag auktoriserad revisor. Han har också haft kommunalt förtroendeuppdrag som revisor i Solna stad vilket gör att han är väl insatt i såväl kommunens ekonomi och verksamhet samt den förbättringspotential som finns när det gäller bland annat upphandling och uppföljning. Samuel blir också ordförande för omvårdnadsnämnden vilket innebär att han kommer att ansvara för Solnas äldreomsorg.

– Jag kommer att fortsätta arbetet för att äldreomsorgen ska hålla hög kvalitet och erbjuda delaktighet och värdighet för de som är i behov av vård och omsorg. Jag skall följa upp årets satsning på mer tid för personalen hos de äldre i hemtjänsten, och vi kommer att arbeta för att hög ålder ska beaktas vid biståndsbedömning, på att tillgodose äldres behov av promenader och utevistelse samt på att få till stånd ett trygghetsboende. Många äldre efterfrågar den typen av boende, säger Samuel Klippfalk.

I valrörelsen blir det dock fokus på fler frågor:

– Kristdemokraterna kommer att fortsätta vårt arbete för att det ska bli lättare att lägga livspussel. Barnfamiljer ska fortsatt kunna välja mellan dagmamma, öppen förskola och förskola. Vårdnadsbidraget ska utvecklas till en barnomsorgspeng och vi kommer att fortsätta vårt arbete för mindre barngrupper i förskolan. Vi kommer också att arbeta för att införa ett tak för barngruppernas storlek för att säkerställa att barngrupperna inte skjuter i höjden på enskilda enheter, fortsätter Samuel.

– Solna kan bli en snyggare och tryggare stad. Vi behöver höja ambitionen när det gäller att snabbt åtgärda klotter och skadegörelse samt förbättra utomhusbelysningen. Närheten till parker och grönområden ska noga beaktas vid den fortsatta utvecklingen av staden och vi kristdemokrater skulle vilja se över möjligheten att anlägga riktiga badstränder, avslutar Samuel.

För mer information:

Samuel Klippfalk (KD), 070 634 68 27

Nomineringskommitténs motivering att välja Samuel Klippfalk:

”Samuel har en yrkeslivserfarenhet och utbildning som passar synnerligen väl in för uppdraget som nytt kommunalråd för Kristdemokraterna i Solna. Samuel har genom sitt nuvarande arbete i kombination med sitt förtroendeuppdrag som kommunal revisor fått kunskap och erfarenhet om kommunen utifrån ett perspektiv som passar bra för att ta sig an de utmaningar som Solna stad står inför. Samuel har dessutom genom både ord och handling visat starkt engagemang för Kristdemokraterna i Solna och för de värderingar som partiet står för.”

Kristdemokraternas valsedel till kommunfullmäktige i valet 2014 kommer att toppas av följande namn:

1. Samuel Klippfalk, 35 år
    2. Andreas Hulusjö, 42 år