• Sänk skatten, flytta till Solna!

”Bråttom att lämna kyrkan” basunerade Privata affärer ut den 13 september 2013. I ett uppslag konstaterades att medlemmar i Svenska kyrkan betalar flera tusenlappar i extra skatt varje år i och med kyrkoavgiften. Man konstaterade också att det är bråttom att lämna kyrkan för den som vill slippa avgiften nästa år.

Som borgerlig politiker förstår jag Privata affärers oro över det hårda skattetryck som plågar svenska folket. Jag har dock ett bättre förslag för den som  vill ha lägre skatt – flytta till Solna.

Solna är Sveriges snabbast växande kommun och den som flyttar till Solna innan den 1 november 2013 kommer också att lätta sin skattebörda eftersom Solna har Sveriges lägsta kommunalskatt på 17,12 öre/krona.

En person som tjänar 25 000 kr i månaden sänker exempelvis sin skatt med hela 8000 kr om året om hon flyttar till i Solna jämfört med om hon bor i Huddinge. Om personen i Huddinge vill sänka sin skatt är det fyra gånger så effektivt att flytta till Solna jämfört med att begära utträde ur Svenska kyrkan. En person med samma inkomst i Solnas grannkommun Sundbyberg, sänker sin skatt med 5000 kr om året genom att flytta över kommungränsen.

Solnas låga skatt har ökat utrymmet i människors privatekonomi, den gör det lättare för människor som bosätter sig i Solna att få bolån och den innebär en ökad trygghet och större möjlighet för invånarna i vår stad att planera sin framtid. I Solna är välfärd också att ha pengar kvar i plånboken när skatten är betald. Så vill du ha sänkt skatt är du välkommen att flytta till Solna.

Malin Appelgren (KD),  Kommunalråd, Kristdemokratera i Solna