• Seniorträffar ska få bedrivas av ideella föreningar

KD Solna vill att fler seniorträffar ska få drivas av organisationer som Röda korset eller Solnas pensionärsföreningar. Vi är övertygade om att samverkan mellan det offentliga och det civila samhället hör framtiden till. Samhället är så mycket större än staten och Solna så mycket mer än det offentliga, skriver Samuel Klippfalk (KD).

Det finns en otrolig kraft i det civila samhället som vi kristdemokrater vill uppmuntra. Ideella organisationer och andra delar av civilsamhället har fantastiskt mycket att erbjuda oss som människor men också Solna som stad om kommunen väljer att söka samarbete.

Det som krävs är en politik för att stödja och stärka civilsamhället och en medveten strategi för att ta tillvara på den kunskap och det starka engagemang som finns inom det civila samhället. Kristdemokraterna har sett till att Solna redan idag samarbetar med ideella organisationer på flera områden. Vi har exempelvis sett till att omvårdnadsnämnden för en tid sedan upprättade ett samverkansavtal mellan Solna och en rad föreningar som innebar att stadens Seniorträff Ankaret under fyra dagar i veckan skulle bedrivas av SPF Solrosen, Lions Club Solna och Ett levande Hagalund. De ideella föreningarna kunde på så vis bistås med lokal samtidigt som Solnas seniorer erbjuds en trevlig verksamhet i samband med Seniorträffen.

Kristdemokraterna i Solna vill att fler seniorträffar ska få drivas av organisationer som exempelvis Röda korset eller Solnas pensionärsföreningar. Vi är övertygade om att samverkan mellan det offentliga och det civila samhället hör framtiden till. Samhället är så mycket större än staten och Solna så mycket mer än det offentliga.

Samuel Klippfalk (KD), Ordförande omvårdnadsnämnden