• Självklart att unga ska få välja skola

För oss är det en självklarhet att en niondeklassare ska kunna välja ett gymnasieprogram som matchar dennes önskemål och behov, och att man även i fortsättningen ska få ta med sig sin gymnasiepeng. Man ska inte få se sin dröm slås itu för att man bor på fel sida av kommungränsen, skriver Alliansens gruppledare.

I dagsläget finns det ett samarbetsavtal inom Stockholms län som säger att alla ungdomar i länet ska få välja gymnasieskola fritt och oberoende av vilken kommun man bor i. Någon som bor i Solna ska kunna få gå gymnasiet i Sollentuna eller i Stockholm om den önskar det och uppfyller intagningspoängen. Det omvända gäller såklart för dem som vill gå i Solna gymnasium.

Detta avtal har varit självklart och odiskutabelt fram till för ett par veckor sedan då Stockholms skolborgarråd, Olle Burell, säger att detta avtal bör göras om då ungdomar utanför Stockholm stad konkurrerar ut deras ungdomar. Det vill säga de får inte sina önskemål tillgodosedda fullt ut i valet av gymnasieskola då en del av platserna går till ungdomar utanför Stockholm stad istället. Detta är tydligen djupt orättvist, enligt Burell och hans socialdemokrater, men vi i Alliansen förstår dock inte vad i valfriheten som skulle vara orättvist. Vi gillar mångfald och valfrihet.

För oss är det en självklarhet att en niondeklassare ska kunna välja ett gymnasieprogram som matchar dennes önskemål och behov, och att man även i fortsättningen ska få ta med sig sin gymnasiepeng. Man ska inte få se sin dröm slås itu för att man bor på fel sida av kommungränsen.

Idag kommer 118 av totalt 623 elever på Solna gymnasium från Solna, det betyder att 505 elever kommer från andra kommuner och där är Stockholm stad helt överlägsen med 230 st elever. I praktiken betyder det att Olle Burell vill hindra dessa 230 elever från att gå i Solna gymnasium och tvinga dem att välja en skola i Stockholm stad. Låter det som ett vinnande koncept? Nej, det är en oacceptabel politik helt i motsats till vad ungdomarna själva önskar.

Vi hoppas nu att socialdemokraterna i Solna tar spjärn mot Burell och hans kompisar i Stockholms stadshus så att Solnas ungdomar även fortsättningsvis får välja gymnasieskola, och att vi fortsatt får möjlighet att hälsa stockholmsungdomar välkomna till Solna gymnasium. För det gör vi så gärna!

Pehr Granfalk (M)

Marianne Damström Gereben (L)

Magnus Persson (C)

Samuel Klippfalk (KD)