• Sjukfrånvaron fortsätter att minska i Solna

För femte året i rad minskar sjukfrånvaron i Solna. Med allt friskare medarbetare utmärker sig Solna positivt i förhållande till trenden bland övriga kommuner i länet och det är vi kristdemokrater stolta över.

På fem år – från 2008 till 2013 – har sjukfrånvaron i Solna stad minskat med nära 3 procent, från 8,4 procent till 5,5 procent och det är framförallt den korta sjukfrånvaron som minskar. Sjukfrånvaron minskar för femte året i rad och med allt friskare medarbetare utmärker sig Solna positivt i förhållande till trenden bland övriga kommuner i länet. Den här utvecklingen är vi kristdemokrater stolta över.

Det faktum att människor mår bra och har en god hälsa ger förstås möjlighet att gå till jobbet för att bidra och känna sig behövd, men det innebär inte minst också en ökad livskvalitet i människors och familjers vardag. För staden innebär den positiva utvecklingen dessutom att kostnaderna för sjukfrånvaro – bara det sista året – har minskat med 2,9 miljoner kronor.

I Solna arbetar vi metodiskt och långsiktigt på flera olika nivåer för att minska sjukfrånvaron. Det görs hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande insatser. Arbetsanpassning och rehabilitering är viktiga delar men också planering, ledning och uppföljning av verksamheten. Det framgångsrika arbetet kommer att fortsätta framöver!