• Skola och förskola prioriteras i Solnas budget 2014

Med den mest offensiva budgeten sedan 2008 görs stora satsningar på välfärden i Solna under 2014. Förskola och skola är i fokus med friskvårdssatsning, skolupprustning, vikariepool och högre lärarlöner.

Budgeten från 2013 ökas med 32 Mkr och därtill görs politiska extrasatsningar på cirka 38 vilket innebär 70 Mkr mer. Extrasatsningarna är de mest offensiva sedan 2008. Utöver satsningar på barnomsorgen och skolan med bland annat upprustning av skollokaler, görs förstärkningar inom hemtjänsten för att trygga äldreomsorgen samt på skötsel av parker och sommarjobb. För att initiera stadsdelsutvecklingen satsas extra pengar på biblioteket i Bergshamra samt ungdomsgården Villa Odin i Hagalund.

– Solna har tack vare det goda samarbetet med lokala företag lyckats fördubbla antalet sommarjobb 2013. Därför förstärker alliansen sommarjobbsatsningen 2014 genom att fördubbla pengarna, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Det känns väldigt roligt att Folkpartiet nu får utdelning för sitt engagemang i Bergshamra och i Hagalund. Att biblioteket i Bergshamra nu kan vara öppet sex dagar i veckan med personal är i linje med liberala ideal likväl som att ungdomarna i Hagalund nu får tillgång till Villa Odin även på helgerna, säger Anders Ekegren (FP), 1:a vice kommunstyrelseordförande.

– Vi är stolta över att ha drivit igenom satsningarna på förskolan. Kristdemokraternas ambition är att säkerställa personaltätheten i stadens förskolor och att minska risken för alltför stora barngrupper. Vi vill skapa mer tid för barnen, säger Malin Appelgren (KD), kommunalråd.

– Solnas gröna rum är viktiga för medborgarna, därför satsar vi extra på skötsel och utveckling av stadens parker och utemiljöer, säger Anna C. Nilsson (C), kommunalråd.

Utöver de 32 Mkr som tillförs görs följande extrasatsningar 2014:

bduget2014