• Skolor ska få fira skolavslutning i kyrkan

Självklart ska skolans ämnesundervisning vara icke-konfessionellt, men lika självklart är för oss att varje skola själv ska få bestämma plats och utformning för sin skolavslutning. Skolavslutningar ska fortsatt kunna firas i kyrkan och någon annan inställning är dessvärre inget annat än ren moralpanik från vänster som vittnar om beröringsskräck inför kristendomen som religion, svensk historia och vårt eget kulturarv, säger Samuel Klippfalk, kommunalråd (KD).

Det har äntligen blivit sommar. Skolavslutningar och studentskivor avlöser nu varandra. Skolavslutningarna är en fin tradition som så här års välkomnar sommaren och framförallt uppmärksammar elevernas arbete under det gångna året. Gemensamma högtider och traditioner är positivt, för människor närmare varandra och stärker samhällsgemenskapen. De ger tid för eftertanke och betyder mycket. Det borde därför vara en självklarhet att skolor som utvecklat en tradition av skolavslutning i kyrkan ska kunna fortsätta att ha det.

Hur och var skolavslutningar ska hållas har dock varit omdiskuterat. De som önskar rensa ut traditionen med skolavslutningar i kyrkan gör det oftast med motiveringen att skolan ska vara ”icke-konfessionell”. Därför menar de att barnen inte heller ska få sjunga sånger som ”Den blomstertid nu kommer” eftersom det finns referenser till Gud i den. Att barnen inte borde få sjunga ”Den blomstertid nu kommer” är dock rent nonsens.

Självklart ska skolans ämnesundervisning vara icke-konfessionellt, men lika självklart är för oss att varje skola själv ska få bestämma plats och utformning för sin skolavslutning. Skolavslutningar ska fortsatt kunna firas i kyrkan och någon annan inställning är dessvärre inget annat än ren moralpanik. Det är fråga om en moralpanik från vänster som vittnar om beröringsskräck inför kristendomen som religion, svensk historia och vårt eget kulturarv.

Svenska kyrkan och kristendomen har i mångt och mycket format det samhälle vi lever i och religionen har haft stor betydelse för vilka värderingar som återreflekteras i våra lagar och regler. Ett besked från Kristdemokraterna inför valet den 14 september är att det fortsatt ska finnas möjlighet för Solnas skolor att fira skolavslutning i kyrkan.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd, Solna stad