• Skoltoan är ingen skitsak – vi rustar Solnas skolor

Solnas skolor måste fortsätta att rustas. Vi behöver måla om och lägga nya golv och inte minst behöver många toaletter bytas ut. Skoltoan är ingen skitsak – därför satsar Alliansen 16 miljoner kronor extra i budgeten 2014 för att upprusta skolor och förskolor.

Ofräscha och förstörda toaletter är vardag för många elever. 70 procent av eleverna i Sverige undviker att gå på toaletten, ibland under hela skoldagen. Kristdemokraterna värnar barn- och ungas uppväxtvillkor och vi anser inte att de ska behöva acceptera en skolmiljö där man inte ens vill gå på toaletten.

Med omtanke om barnen verkar Kristdemokraterna i hela landet för att Sveriges kommuner ska satsa på skolmiljön. Det handlar om att ge eleverna en trygg miljö där de kan lägga kraft och energi på skolarbetet.

Vi är glada över att vi inom ramen för Alliansen fortsatt klarar av att satsa resurser på att rusta eftersatta skolor och förskolor i vår stad.