• Solna kritiskt mot avskaffat vårdnadsbidrag

”Valfriheten i välfärden är något positivt och något som också skapar förutsättningar för starkare familjer”, säger Samuel Klippfalk (kd) med anledning av Solna stads beslut att avstyrka regeringens förslag om att avskaffa det kommunala vårdnadsbidraget.

Den rödgröna regeringen vill avskaffa det kommunala vårdnadsbidraget. Solna stad beslutade dock vid kommunstyrelsesammanträde den 15 juni att avstyrka förslaget. Idag finns möjligheten för bland annat Solnas småbarnsföräldrar att sköta barnomsorgen i det egna hemmet med vårdnadsbidrag fram tills det att barnet fyllt tre år. Vårdnadsbidraget har exempelvis kunnat användas av föräldrar under en övergångsperiod i avvaktan på att få förskoleplacering på just den förskola som man själv önskar.

– I och med vårdnadsbidragets avskaffande blir det både mindre tid med barnen och mindre valfrihet i familjepolitiken. Det är beklagligt eftersom valfriheten i välfärden är något positivt och något som också skapar förutsättningar för starkare familjer, säger Samuel Klippfalk (kd), kommunalråd i Solna, med anledning av beslutet i kommunstyrelsen.

– För Kristdemokraterna i Solna är valfriheten i barnomsorgen i form av vårdnadsbidrag, tvåfamiljsystem, pedagogisk omsorg, öppna förskolor och fristående förskolor viktigt att värna därför att barn är olika och familjer har olika behov. Istället för att som de rödgröna partierna arbeta för att minska valfriheten i barnomsorgen arbetar vi i Alliansen för att valfriheten för Solnas barnfamiljer ska öka, avslutar Samuel Klippfalk.

Kontaktinformation:

Samuel Klippfalk (kd), kommunalråd i Solna stad

Christian Carlsson (kd), politisk sekreterare i Solna stad

Kommunstyrelsen,  2015-06-15

Ärende 13.

Yttrande över Ds 2015:19 ”Det kommunala vårdnadsbidraget avskaffas”

Särskilt yttrande:

Kristdemokraterna i Solna beklagar att den rödgröna regeringen avser att avskaffa det kommunala vårdnadsbidraget. Resultatet av en sådan politik blir att många föräldrar inte längre kommer ha möjlighet att sköta barnomsorgen i det egna hemmet under de första åren. Idag finns den möjligheten med vårdnadsbidraget fram tills barnet fyllt tre. Vårdnadsbidraget har också möjliggjort för föräldralediga att behålla sin SGI kopplat till sin anställning fram till barnets treårsdag.

I och med vårdnadsbidragets avskaffande blir det både mindre tid med barnen och mindre valfrihet i familjepolitiken. Vi kristdemokrater är till skillnad från regeringen övertygade om att valfrihet i välfärden är positivt och att valfriheten i familjepolitiken i form av mer tid med barnen också skapar förutsättningar för starkare familjer. Barn är nämligen olika och familjer har olika behov. Vi kristdemokrater står därför upp för valfriheten i barnomsorgen och instämmer i stadsledningsförvaltningens förslag till beslut.

För Kristdemokraterna i Solna är valfrihet i barnomsorgen i form av vårdnadsbidrag, tvåfamiljsystem, pedagogisk omsorg, öppna förskolor och fristående förskolor viktigt att värna. Istället för att som de rödgröna partierna arbeta för att minska valfriheten i barnomsorgen fortsätter vi att arbeta för att valfriheten för Solnas barnfamiljer ska öka.

Samuel Klippfalk (KD), Gruppledare och kommunalråd för Kristdemokraterna