• Solna säger nej till välfärdsutredningen

På gårdagens kommunstyrelse yrkade Alliansen i Solna på att avstyrka den välfärdsutredning som regeringens utredare Ilmar Reepalu (S) har presenterat. Förslaget begränsar kraftigt tillgänglighet och kvalitet i välfärden och skulle drabba solnaborna hårt eftersom staden har många privata välfärdsutförare.

Regeringen försöker driva igenom ett kontroversiellt förslag genom att under remissförfarandet ignorera kommuner som Solna och Täby som har hög andel verksamhet i privat regi. Det är oacceptabelt och sätter bilden av en regering som låtsas att välfungerande privata alternativ inte existerar.

Utredningens förslag är så undermåligt utformat att PwC beräknat att ungefär var fjärde icke-offentlig välfärdsutförare skulle behöva göra förlust för att få fortsätta bedriva verksamhet.

– Solna är en föregångskommun när det kommer till att ge medborgarna makt, erbjuda god kostnadskontroll och säkra valfriheten, mycket tack vare mixen av privat och kommunal verksamhet. Fokus ska vara på kvalitet, inte driftsform, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Förslaget slår hårt mot småföretag som i många fall drivs av kvinnor, exempelvis förskoleverksamheter. Det är ett dråpslag inte bara mot valfrihet, utan också mot kvinnligt entreprenörskap, säger Marianne Damström Gereben (L), kommunstyrelsens 1e vice ordförande.

– Förslaget drabbar särskilt små och idéburna företag med felriktad byråkrati, som i praktiken innebär vinstförbud. Det är ett feltänk när målet borde vara högsta möjliga kvalitet i skola, vård och omsorg, säger Magnus Persson (C), kommunalråd.

– Så många som 19 av 20 hemtjänstutförare i Solna är nedläggningshotade med förslaget. Risken är också stor att 9 av 10 äldreboenden som är upphandlade skulle behöva stänga direkt eller på lite längre sikt, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd.