• Solna samarbetar med Väsby melodifestival

”Samarbetet innebär inte enbart glädje, glitter och glamour utan också att Solna stad får möjlighet att ingå i ett nationellt nätverk för målgruppen personer med funktionsnedsättning!”, säger kommunalråd, Samuel Klippfalk (kd), ordförande för omvårdnadsnämnden och Solnas kommunala funktionshinderråd.

Solna stad kommer att inleda samarbete med Väsby melodifestival. Väsby Melodifestival är Sveriges största melodifestival för personer med intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Samarbetet innebär att Solna kommer att få arrangera en egen lokal deltävling under nästa år. Därifrån skickas en vinnare till den nationella finalen.

Väsby Melodifestival kommer att arrangeras av den ideella föreningen ”Funkisglädje”. Syftet med föreningen är att bedriva stödjande arbete för personer med funktionsnedsättning och Solnas medlemskap i densamma ger möjlighet att både påverka festivalens utformning och att utveckla andra aktiviteter och arrangemang för målgruppen. Samarbetet mellan Solna stad och den ideella föreningen har initierats av Kristdemokraterna i Solnas kommunalråd, Samuel Klippfalk.

– I Solna vill vi satsa på personer med funktionsnedsättning och Väsby melodifestival är ett sätt för oss att göra det i form av ett positivt arrangemang som sprider glädje, dels till alla artister som får stå i rampljuset och vara stjärnor och dels till alla åskådare som väljer att besöka evenemanget.

– Samarbetet innebär inte enbart glädje, glitter och glamour utan också att Solna stad får möjlighet att ingå i ett nationellt nätverk för målgruppen personer med funktionsnedsättning. Det är en alldeles utmärkt möjlighet som vi vill ta tillvara på, avslutar Samuel Klippfalk.

Kontaktinformation:

Samuel Klippfalk (kd), Kommunalråd, Solna stad