• Solna stad tar krafttag mot hedersrelaterat våld och förtryck – strategin behandlas ikväll

Hedersrelaterat våld och förtryck kan aldrig accepteras i Solna, därför tas nu en strategi fram för att förebygga och bekämpa detta. Ett första steg tas den 3 maj då förslaget behandlas i Trygghetsrådet. Därefter går den ut på remiss till berörda nämnder för ett slutligt beslut i kommunstyrelsen.

Hedersrelaterat våld är ett allvarligt samhällsproblem, där såväl flickor och pojkar som kvinnor och män får utstå stort fysiskt och psykiskt lidande. Flera viktiga steg har tagits från nationellt håll för att motarbeta det hedersrelaterade våldet, men det ersätter inte betydelsen av att ha en kommunal strategi att arbeta utifrån. Det är ofta personer verksamma i kommunerna som först identifierar hedersrelaterat våld och förtryck.

Solna stads kommunstyrelse har i uppdrag att under 2018 genom trygghetsrådet, i samarbete med socialnämnden, kompetensnämnden, barn- och utbildningsnämnden samt kultur- och fritidsnämnden ta fram en strategi för att motverka hedersrelaterat våld.

– Skolan är en central aktör i detta arbete. Vi vet att oron ökar hos en del ungdomar inför det stundande sommarlovet, därför vill vi sända en tydlig signal att vi tar hedersrelaterat våld- och förtryck på allvar. Inom staden ska alla verksamheter därför jobba ihop, säger Marianne Damström Gereben (L), kommunalråd och ordförande i barn- och utbildningsnämnden

– Att förneka eller förbise hedersrelaterat våld är att svika offren. Solna stad ska vara en kommun där hedersrelaterat våld är helt oacceptabelt och ska motarbetas på alla sätt möjliga. Den strategi vi arbetar fram är ett första viktigt steg, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i trygghetsrådet.