• Solna tar viktiga steg mot nya studentbostäder

Vi i Solna fortsätter att ta ansvar för bostadsbyggandet regionen och det är vi stolta över. Bostadsbristen som råder i regionen hämmar inte bara tillväxten utan hindrar också många unga från att välja den utbildning som man hade velat. Vi kristdemokrater är därför glada över att dessa steg mot nya studentbostäder har tagits, säger kommunalråd Malin Appelgren.

Kommunstyrelsen tog igår viktiga steg mot nya studentbostäder i Solna. Detta i och med att man föreslår kommunfullmäktige att godkänna ett exploateringsavtal som träffats mellan staden och Stiftelsen Stockholms Studentbostäder samt detaljplanen för kvarteret Furiren. Förslaget innehåller två nya hus som ska inrymma ca 200 nya studentbostäder.

–       Vi i Solna fortsätter att ta ansvar för bostadsbyggandet regionen och det är vi stolta över. Bostadsbristen som råder i regionen hämmar inte bara tillväxten utan hindrar också många unga från att välja den utbildning som man hade velat. Vi kristdemokrater är därför glada över att dessa steg mot nya studentbostäder nu har tagits, säger kommunalråd Malin Appelgren, i en kommentar.

Också KD Solnas och Kristdemokratiska Studentförbundets Carl Olehäll välkomnar Kommunstyrelsens initiativ till fler studentbostäder.

–       Fler studentbostäder ger fler unga möjlighet att skaffa sig goda förutsättningar för framtiden. Därför önskar jag, precis som vår kristdemokratiske bostadsminister Stefan Attefall, att fler kommuner i Stockholms län är beredda att följa Solnas exempel och ta ett större ansvar för bostadsförsörjningen i framtiden, säger Carl Olehäll.

Läs mer om Kristdemokraternas viktiga arbete för fler bostäder på regeringens hemsida.