• Solnaborna ska känna sig trygga

”Solna ska vara en trygg stad som kännetecknas av hederlighet, där människor vågar röra sig fritt och solnaborna känner sig trygga.” skriver Samuel Klippfalk (kd), kommunalråd och ordförande för Trygghetsrådet.

Solna ska vara medborgarvänligt och grundläggande är då att solnaborna känner sig trygga. Det finns idag solnabor som känner otrygghet inför att vistas ute på kvällar och nätter och som oroar sig för att utsättas för brott som rån eller misshandel. Det här vill jag försöka förändra. Solna ska vara en trygg stad som kännetecknas av hederlighet, där människor vågar röra sig fritt och solnaborna känner sig trygga.

Samverkan med polisen, skolan och socialtjänsten är viktigt för att kunna stärka det brottsförebyggande arbetet och vi kristdemokrater har flera idéer om hur den skulle kunna utvecklas. Som nyvald ordförande för Solnas stads trygghetsråd är det också min ambition också att Solna ska förstärka belysningen på gator och i parker samt snabbare kunna åtgärda otrygga platser, klotter och skadegörelse.

Nu vill jag höra hur du tänker att Solna kan göras till en tryggare stad. En nära dialog mellan oss i trygghetsrådet och övriga solnabor kommer vara avgörande för att vi ska kunna åstadkomma ett bättre trygghetsarbete och en tryggare stad. Tillsammans skapar vi ett tryggare Solna!

Samuel Klippfalk (KD),  Kommunalråd och ordförande i trygghetsrådet i Solna