• Solnas anhörigvårdare är ovärderliga

Solnas anhörigvårdare och deras insatser är i våra ögon ovärderliga och  efter valet den 14 september kommer vi att arbeta för att särskilt prioritera avlösning i hemmet, växelvård och samtalsstöd, skriver Samuel Klippfalk (KD).

Trygghet inför det egna åldrandet är viktigt och för vissa är det vetskapen om möjligheten att få omsorgen utförd av en nära anhörig som gör att man får uppleva den tryggheten. Det råder för oss kristdemokrater ingen tvekan om att personalen inom äldreomsorgen gör otroligt fina och betydelsefulla insatser för Solnas äldre, men det är ändå inte särskilt förvånande att det värmer lite extra hos många äldre när det är en anhörig som står för besöket eller omsorgen. Ofta är det våra nära gemenskaper så som familjen som betyder allra mest för oss.

Samhället är större än staten eller kommunen. Det har vi kristdemokrater känt till sedan länge. Det blir dock påtagligt när man hör om de fantastiska insatser som Solnas anhörigvårdare utför dagligen. Tillvaron för en anhörigvårdare kan dock vara påfrestande och Kristdemokraterna i Solna känner därför inte bara en stor beundran inför de insatser som utförs utan vi känner också ett stort ansvar att arbeta för att ge stöd och försöka underlätta vardagen för de människor som utför dessa insatser.

Solnas anhörigvårdare och deras insatser är i våra ögon ovärderliga och om vi får väljarnas förtroende att vara med och styra Solna efter valet den 14 september kommer vi att arbeta för att särskilt prioritera avlösning i hemmet, växelvård och samtalsstöd.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd, Solna stad

Besök gärna: Anhörigföreningen i Solna