• Solnas budget för 2020 är en kristdemokratisk budget

Den största satsningen på Solnas förskolor på många år planeras att genomföras enligt budgetförslaget för 2020. Det blågröna styret har presenterat sina politiska prioriteringar för nästa år där barn och ungdomar sätts främst.

– Jag är stolt över att vi har en budget med stort fokus på såväl barn som äldre. Kristdemokraterna har länge arbetat för att minska barngrupperna i förskolan, vilket var vårt viktigaste vallöfte. Det är därför väldigt roligt att vi kan göra en sådan stor satsning på just förskolebarnen, säger Nataliya Hulusjö (KD), vikarierande kommunalråd.

I en tid när majoriteten av landets kommuner tvingas till nedskärningar presenterar styret i Solna en budget med ökade satsningar. Detta tack vare ett ansvarsfullt ekonomiskt arbete som utgår från väl genomtänkta och långsiktiga politiska visioner. Dessutom behålls skattesatsen på samma nivå som tidigare.

En budget som satsar på barnen

År 2020 avsätts 10 miljoner kronor för att minska barngrupperna i Solnas förskolor och komma närmare Skolverkets riktmärken om barngruppernas storlek. Arbetet kommer att pågå i flera år och innehålla olika åtgärder utifrån bland annat den handlingsplan som kommunstyrelsen antog i oktober. Där har staden kartlagt hur våra kommunala förskolor kan byggas om för att skapa mindre barngrupper. Ett tiotal förskolor där detta är görligt har identifierats, varav två stycken har redan byggts om med mycket goda resultat. Investeringsmedel för 2-3 ombyggnationer per år är avsatta i driftbudgeten. I övriga förskolor kommer i stället att göras satsningar på personaltäthet och kompetens.

En budget som satsar på de äldre

Som ansvarigt parti för äldreomsorgen är Kristdemokraterna också stolta med de satsningar som kommer att fortgå för att Solnas äldre ska fortsätta känna sig trygga med att de får vård och omsorg av god kvalitet. Arbetet med att stärka äldreomsorgen består av flera betydande insatser där vissa har redan gjorts och andra är planerade. Stadens demensboenden har till exempel Silviacertifierats och hemgångsteamet blir permanent från den 1 januari 2020.

En långsiktig och ansvarfull planering är också avgörande för att möta de ökande behoven av vård och omsorg av hög kvalitet. Därför planeras det under mandatperioden för ett nytt vård- och omsorgsboende i norra Solna.

En budget som förbereder Solna inför framtiden

De kommande åren ökar Sveriges välfärdsbehov till följd av att antalet barn och äldre blir fler, samtidigt som befolkningen i arbetsför ålder inte stiger i samma takt. Det påverkar både kommunernas skatteintäkter och tillgången till personal i kärnverksamheterna. Solna har lite mer gynnsammare förutsättningar än resten av landet, men stadens verksamheter och arbetssätt måste också utvecklas.

Ett särskilt fokus ligger på hur IT och digitalisering kan användas som verktyg för att effektivisera och förbättra välfärden. Därför avsätts under nästa år 5 miljoner kronor (utöver de redan budgeterade 10 miljoner kronor i investeringsbudgeten) för digitalisering och välfärdsteknik inom omvårdnadsnämndens, skolnämndens samt barn- och förskolenämndens verksamheter.

Läs budgetförslaget i sin helhet här.