• Sommar, sol och bad?

Sommaren står för dörren och förväntansfulla barnfamiljer ser fram emot lata dagar tillsammans i solen. Kristdemokraterna vill verka för fler utomhusbad i Solna. Låt oss inreda vårt gemensamma vardagsrum och göra Solna trivsamt för såväl befintliga solnabor som nyinflyttade, skriver Samuel Klippfalk (KD).

Sommaren står för dörren och förväntansfulla barnfamiljer ser fram emot lata dagar tillsammans i solen. Möjligheterna att ta ett dopp i en sjö i Solna är dock dåliga, trots att flera sjöar finns. Den badsugne i Solna som surfar in på stadens hemsida hänvisas istället till Huvudstabadet (Huvudsta) samt Svedenbadet (Bergshamra), båda avgiftsbelagda utomhusbad. Vissa har dock familjemedlemmar som inte tål klorvatten, och som därför inte kan ta ett dopp i någon av bassängerna.

Kristdemokraterna vill verka för fler riktiga utomhusbad i Solna. Ett potentiellt område som redan idag frekvent används som badplats är Brunnsviken i Hagaparken. Brunnsviken nås med tio minuters promenad från Frösunda och mindre än 20 minuters cykeltur från Hagalund, Råsunda, Bergshamra. Om området ställdes i ordning skulle alltså många solnabor kunna nå badet och glädjas åt en iordningställd badplats. Att uppgradera området till en riktig badplats skapar också en trygghet för besökarna. Idag görs inga mätningar av vattenkvaliteten – någots som skulle göras om stranden gjordes om till en riktig badplats. Kristdemokraterna menar att relativt små åtgärder från stadens sida i form av anlagda badstränder kan skapa ökad trivsel för solnaborna. Vi vill att staden tar tillvara de goda möjligheter som finns inom kommunens gränser för att skapa naturliga utomhusbad med status officiell strand. Låt oss inreda vårt gemensamma vardagsrum och göra Solna trivsamt för såväl befintliga solnabor som nyinflyttade!

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd Solna