• Stoppa skolket på Solnas skolor

Stockholms län har den största andelen elever med ogiltig frånvaro i hela landet och andelen gymnasieelever som har fått sina studiebidrag indragna på grund av skolk fortsätter att öka. Vi måste stoppa skolket på Solnas skolor och då krävs såväl en skola med ordning och reda som upprättat föräldraansvar, skriver Samuel Klippfalk (kd).

Stockholms län har den största andelen elever med ogiltig frånvaro i hela landet och andelen gymnasieelever som har fått sina studiebidrag indragna på grund av skolk fortsätter att öka. Det är särskilt oroväckande inför framtiden att Solna stad är den kommun i länet som, efter Tyresö, har högst andel elever med indragen studiehjälp (17,1 procent) .

Kristdemokraterna i Solna har sedan länge varnat om undersökningar som indikerat att frånvaron ökat i Solnas skolor och nu har vi också fått det bekräftat av Centrala studiestödsnämnden (CSN). Vi måste stoppa skolket på Solnas skolor och då krävs såväl en skola med ordning och reda som upprättat föräldraansvar.

Solnas lärare ska ges förutsättningar att både hålla ordning och inspirera eleverna till kunskap. Därför vill vi kristdemokrater erbjuda vidareutbildning i ledarskap och konflikthantering för stadens lärare. Värdegrundsarbete och tydliga ordningsregler med påföljder för den som bryter mot reglerna är avgörande för att skapa bättre ordning och reda, men föräldrar som bryr sig om elevernas skolgång är avgörande för att stoppa skolket på Solnas skolor.

Föräldrar som bryr sig ger bättre skolresultat, medan barn med frånvarande föräldrar tenderar att misslyckas i skolan. Solnas föräldrar måste därför göra sitt för att se till att eleverna går på lektionerna, gör sina läxor och förmedla att skolan är viktig. Vi vill att det ska upprättas ansvarskontrakt mellan elev, föräldrar och Solnas skolor där det framgår vem som ansvarar för vad för en lyckad skolgång – så stoppar vi skolket och skapar förutsättningar för en skola med ordning och kunskap i fokus.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd, Solna stad