• Strategi mot extremism i Solna

För att säkerställa så att Solna aldrig blir grogrund för extremism har den styrande Alliansen i budget 2016 uppdragit åt kommunstyrelsen och Trygghetsrådet att ta fram en stadsövergripande strategi som ska motverka radikalisering. Arbetet kommer främst rikta sig mot barn- och ungdomsverksamheten och socialtjänsten.

– Vårt fokus kommer att vara på förebyggande arbete gentemot ungdomar. Vi kommer inte välja samma väg som det rödgrönrosa styret i Stockholm som initialt förespråkade stöd till hemvändande IS-krigare, säger Pehr Granfalk, M, kommunstyrelsens ordförande.

– Våra verksamheter för barn och unga ska aldrig acceptera uttryck för ideologier som tar avstånd från det öppna samhället, i detta arbete är skolan en väldigt viktig aktör säger Marianne Damström Gereben, FP, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

– Strategin ska utgå från att stadens alla verksamheter för barn och ungdomar agerar mot tendenser till radikalisering och har rätt verktyg för att stävja dessa. Dessutom ska den säkerställa en kontinuerlig och levande diskussion om radikaliseringens konsekvenser och vilket lidande den medför.

– Utifrån vad vi vet idag är inte Solna en stad som utmärker sig för att det skulle finnas grogrund för extremism. Med strategin vill säkerställa att vår stad inte är det, och heller aldrig blir det, säger Samuel Klippfalk, KD, ordförande för Trygghetsrådet.

Arbetet med strategin startar i samband med budgetbeslutet i kommunfullmäktige den 30 november 2015. Kommunstyrelsen leder arbetet genom trygghetsrådet, tillsammans med socialnämnden, barn- och utbildningsnämnden och kultur- och fritidsnämnden.

Strategin ska innehålla:

• en kartläggning av läget i Solna
    • en omvärldsanalys med tyngdpunkten på Stockholmsregionen, med stöd av information från den nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism och polisen
    • tydliga åtgärder kopplade till kartläggningen och omvärldsanalysen
    • plan för samverkan och samordningen av arbetet mot radikalisering
    • vilka ytterligare åtgärder som behövs för att upptäcka och förebygga
    • vilka insatser som finns och bör finnas vid behov av stöd och hjälp

Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande        076-7713178
    Marianne Damström Gereben (FP), kommunalråd        070-499 34 65