• Studiebesök hos Frivilliga resursgruppen (FRG)

I torsdags besökte vårt kommunalråd Samuel Klippfalk Frivilliga resursgruppen i Solna-Sundbyberg.

Frivilliga resursgruppen är en del av Civilförsvarsförbundet och utgörs av frivilliga och ideellt engagerade medlemmar. Grupperna är i kommunal regi och utbildade för att bistå kommunen och samhället i samband med kriser eller andra extraordinära händelser. Frivilliga resursgruppen var exempelvis till stor hjälp för Solna stad vid det stora flyktingmottagandet 2015.

Förra veckan hade FRG Solna-Sundbyberg och Solna och Sundbybergs respektive säkerhetschefer ett gemensamt möte i Sundbybergs stadshus. Trygghetsrådets ordförande Samuel Klippfalk (KD) deltog i mötet för att få en fördjupad bild av FRG:s arbete.

– Frivilliga resursgruppen och Civilförsvarsförbundet som helhet är ett bra exempel på civilsamhällets styrka. Att många sliter i det fördolda och är beredda att ställa upp om krisen är framme är något vi ska vara väldigt tacksamma för, säger Samuel Klippfalk (KD).