• Till Solna är alla välkomna!

Svensk äldreomsorg är beroende av att människor fortsatt vill komma till vårt land för att bidra till vår gemensamma välfärd och forma sin egen framtid. Detsamma gäller för oss i Solna.

Temat för det senaste numret av ”Äldre i Solna” är mångfald. Det gör mig glad. Solna ska fortsätta att välkomna alla de som vill komma till vår stad för att bo, arbeta och åldras.

Vi arbetar för att alla äldre ska kunna erbjudas god vård och omsorg på äldre dar och för att möjliggöra det tror jag att det är viktigt att inse att vi människor är olika också när vi är äldre. Vi har olika förutsättningar, önskemål och behov och därför krävs en mångfald av boenden för att var och en ska finna ett boende där vi kommer till vår rätt.

I Solna har vi infört profilboenden för att erbjuda Solnas äldre valfrihet. Vi har ännu inte något boende med kulturell eller språklig profil i Solna, men sådana finns det runt om i Stockholm och Solna har tecknat avtal med flera av dessa.

Valfriheten i välfärden gör det lättare att tillgodose äldres behov att få omsorgen utförd av någon som talar det egna modersmålet. Det är inte bara positivt utan också mycket viktigt för Solnas äldres välbefinnande.

Vår stad berikas inte bara av en mångfald av vårdföretagare och olika boenden utan också av en fantastisk mångfald bland alla de som arbetar med Solna stads äldreomsorg. Inom omvårdnadsförvaltningen jobbar många människor med utländsk bakgrund vilket tillför massor av erfarenheter vilket är positivt. Det är självklart för mig att känna stolthet för och visa tacksamhet mot all personal som gör ett fantastiskt jobb och som uppskattas av vårdtagare och arbetskamrater. Utan dem skulle vi nämligen inte klara av att bemanna vare sig hemtjänst eller våra äldreboenden som vi gör idag.

Många bland personalen inom äldreomsorgen har flytt hit hals över huvud, börjat om och skapat sig ett gott liv här, som Andrei från Uzbekistan. Andra kom som mycket unga från södra Europa, som Tereza från Kroatien som idag är senior medarbetare med stor erfarenhet och kompetens.

Oavsett är svensk äldreomsorg beroende av att människor fortsatt vill komma till vårt land för att bidra till vår gemensamma välfärd och forma sin egen framtid. Detsamma gäller för oss i Solna. Det kan vara värt att tänka på så här med mindre än ett år kvar till nästa val. Jag önskar att detta nummer ska bjuda dig på trevlig läsning bland värmeljus och viltgrytor i det mysiga höstmörkret.

Malin Appelgren (KD), Ordförande i Omvårdnadsnämnden