• Trygghetsboende i Huvudsta

Byggnadsnämnden i Solna har beslutat att genomföra samråd kring ett förslag att vid Jungfrudansen intill Skoga äldreboende (kv Palsternackan) uppföra två byggnader med trygghetsboende. Tillsammans ger detta 70 lägenheter.

Samråd är det forum där intressenter och allmänhet ges möjlighet att framföra synpunkter på förslaget. Det är ett steg på vägen till att anta en detaljplan, som i sin tur utgör grund för att bevilja bygglov. Först därefter sker själva byggnationen.

– Fler människor, även äldre, ska ges möjlighet till ett trivsamt boende. Då är trygghetsboende ett bra alternativ som skapar ökad valfrihet och mångfald, säger Torsten Svenonius M, ordförande i byggnadsnämnden.

– Många äldre i Solna efterfrågar boende som är självständigt, tryggt och med närhet till stöd och service. Det gäller även äldre utan behov av vård- och omsorgsboende. Trygghetsboende kräver inte biståndsbedömning och är ett utmärkt alternativ i steget mellan vanligt boende samt vård- och omsorgsboende, säger Samuel Klippfalk KD, ordförande i omvårdnadsnämnden.