• Under julen tar vi oss tid att tänka på andra

Efter höstrusket kan Solna nu snart se fram emot en av våra vackraste högtider – snart ska julen firas med alla dess traditioner; adventsljusstakar, julstjärnor, julbord och gärna trevlig samvaro med familj och vänner.

När jag var barn på 70-talet ansågs traditioner som något begränsande, de skulle ifrågasättas och förändras. Sedan svängde pendeln tillbaka och vi fick en period då det var traditionella kyrkbröllop och frackmiddagar som gällde. Hur samhället ser på traditioner präglas av tidsandan och varierar mellan generationerna.

Jag tror att traditioner är viktigt och positivt för vårt samhälle. Traditioner är något för oss alla att samlas kring, något som förenar och stärker gemenskaper. De ger trygghet och sammanhang vilket är vikigt såväl i nuet som för att möta framtiden. Traditioner som man har med sig från barndomen tänker man inte alltid på – de bara finns där. Skulle de försvinna däremot, ja då kommer saknaden och känslan av att det är någonting som saknas. Men de får förstås inte vara kravfyllda och präglade av tvång, nej i vår tid kan vi ta oss friheten att ta tillvara det vi uppskattar och strunta i resten.

Julens allra viktigaste budskap lyfter fram vikten av kärlek, gemenskap och omtanke om varandra i kombination med solidaritet med utsatta. Vilket väl på bra sätt sammanfattar vad en värdig äldreomsorg ska handla om.

Med det vill jag tillönska er alla en riktigt God Jul!

Malin Appelgren (KD)
    Kommunalråd, ordförande i omvårdnadsnämnden