• Valfrihet i Solnas äldreomsorg

Solna stads äldreomsorg ska inte enbart erbjuda god kvalitet utan också valfrihet. Det har varit ett viktigt mål för oss kristdemokrater, eftersom vi inser att alla människor är olika. Valfrihet inom välfärden är därför en förutsättning för att människor ska få möjlighet att hitta en verksamhet där man kommer till sin rätt.

Valfriheten för Solnas äldre ökar nu när Frösunda omvårdnadsboende ges den särskilda profilen ”Mat och måltider”. Gourmétluncher med olika teman och middagsbjudningar med familj och vänner blir verklighet för de äldre som väljer Frösunda omvårdnadsboende. Den nya profilen för boendet godkändes av omvårdnadsnämnden i veckan.

– I dagens veritabla djungel av unga TV-kockar är det lätt att glömma bort att många äldre har stor kunskap och ett genuint intresse för matlagning. Det är inget som blir mindre med åren. Att vi kan erbjuda våra äldre att välja den här typen av verksamhet som ett alternativ bland flera andra är något vi är väldigt glada för, säger Malin Appelgren (KD), kommunalråd med ansvar för omvårdnadsfrågor i Solna stad.

Den nya verksamhetsprofilen har utarbetats i samarbete med representanter från pensionärsorganisationer och är den senaste i raden av profilboenden för äldre i Solna. Sedan tidigare finns särskilda profilboenden med teman för bland annat konst och hantverk, djur, informationsteknik, natur och trädgård och sång och musik.

För mer information:

Malin Appelgren (KD), Kommunalråd i Solna stad