• Valfrihet inom hela Stockholm – verklighet för Solnas äldre!

”Det är väldigt glädjande att valfriheten i välfärden fortsätter att öka för Solnas äldre”, säger Malin Appelgren, kristdemokratiskt kommunalråd i Solna med särskilt ansvar för äldreomsorgen. Detta med anledning av att äldre i Solna nu ges möjlighet att välja äldreboenden utanför Solna.

Valfriheten för Solnas äldre har ökat ytterligare. Kristdemokraterna i Solna har sett till att det från och med den 1 maj nu även finns möjlighet att välja vård- och omsorgsboenden utanför Solna. Detta i och med att staden beslutat att LOV-upphandla boenden i hela Stockholms län. Redan finns 18 boenden utanför Solna som är godkända efter att ha ställt upp på stadens kvalitetskrav och dygnspriser. Dessa vårdgivare erbjuder nu sina platser åt Solnas äldre.

–       Det är väldigt glädjande att valfriheten i välfärden fortsätter att öka för Solnas äldre och att man nu kan välja mellan så många som 18 äldreboenden i länet, förutom de nio boenden som redan finns i Solna, säger Malin Appelgren (KD), kommunalråd i Solna med ansvar för äldreomsorgen.

–      Vår äldreomsorg ska alltid erbjuda en värdig och god vård, med kunnig och omtänksam personal, men vi människor blir inte mer lika bara för att vi blir äldre och därför behövs också valfrihet. Vi har skiftande behov och önskemål och därför är det viktigt att man ska kunna flytta till det vård- och omsorgsboende som man upplever bäst kan möta ens behov, fortsätter Malin Appelgren.

–      Det här ser jag som början på ett system med regional ”äldrepeng” i Stockholms län, där samtliga kommuner skulle kunna enas om kvalitetskrav och pris för att därefter möjliggöra för boenden att erbjuda sina platser till samtliga äldre i länet. Det skulle skapa maximal valfrihet för länets äldre och innebära en än större politisk framgång för oss kristdemokrater, avslutar Malin Appelgren.