• Var fjärde lägenhet till Solnas unga

”Vi kristdemokrater i Solna har varit pådrivande när det kommer till att underlätta för ungdomar att ta sig in på bostadsmarknaden. Därför är det extra kul att förmedlingssystemet ger bra resultat”, säger Samuel Klippfalk (KD).

Solna stads bostadsstiftelse Signalisten förmedlade var fjärde lägenhet till unga Solnabor under 2015. Det är en större andel än föregående år, då var femte lägenhet förmedlades till Solnas unga. Bakgrunden är att i bostadsstiftelsens förmedlingssystem får unga Solnabor i åldern 18-27 år förtur för mindre lägenheter och lägenheter med korttidsavtal.

– Vi kristdemokrater i Solna har varit pådrivande när det kommer till att underlätta för ungdomar att ta sig in på bostadsmarknaden. Därför är det extra kul att förmedlingssystemet ger bra resultat, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och gruppledare i Solna.

– Det är inte alls lätt att finna en bostad i Stockholmsregionen, så många bor kvar hemma betydligt längre än vad de själva hade föredragit. Därför är det positivt att vi i Signalisten kan medverka till att fler ungdomar i Solna får chansen att flytta hemifrån. Det innebär att fler få känna den stolthet och självkänsla som det innebär att ha en egen bostad, säger Victor Thelander (KD), ledamot i Signalisten.

Samuel Klippfalk (kd), Gruppledare och kommunalråd i Solna

Victor Thelander (kd), Styrelseledamot i Bostadsstiftelsen Signalisten AB