• Vår syn på Solnas cykelplan

Vi välkomnar förslaget till ny cykelplan i Solna. För att säkerställa snabba, säkra och miljömässiga transporter som dessutom bidrar till en bättre stadsmiljö har vi arbetat för att utveckla stadens gång- och cykelbanor. Här delar vi med oss av vår syn på förslaget till cykelplan.

När Solna växer är det viktigt att infrastrukturen hänger med i stadens övriga utveckling. Därför välkomnar Kristdemokraterna i Solna den nya cykelplanen. Goda kommunikationer är en förutsättning för att ta sig till jobbet i en storstadsregion som Stockholm, men många solnabor upplever trafiksituationen som ett problem. Man upplever trängsel på vägarna och att stadens arbete med cykel- och gångbanor behöver förbättras. Det har exempelvis riktats kritik från flera håll mot att staden brustit i att sätta upp korrekta hänvisningar för cykeltrafik i samband med ombyggnation av stadens befintliga vägar och cykelvägar.

För att säkerställa snabba, säkra och miljömässiga transporter som dessutom bidrar till en bättre stadsmiljö önskar Kristdemokraterna i Solna utveckla arbetet med stadens gång- och cykelbanor. Vi anser för det första att staden bör separera gång- och cykeltrafik för att åstadkomma ökad trygghet för fotgängare och bättre framkomlighet stadens cyklister. För det andra måste staden se till att kantsten inte läggs rakt över cykelbanor, att buskage hålls nere så att de inte täcker gång- och cykelbanor samt att underhållet av cykelbanorna förbättras. En ambition bör vara att stadens cykelvägar i så stor utsträckning som möjligt ska skötas på samma sätt som stadens bilvägar.

Kristdemokraternas synpunkter sammanfattningsvis:

Att Solna stad i cykelplanen ska uttrycka en ambition om att staden ska separera gång – och cykeltrafik.

Att Solna stads cykelplan ska innehålla rutiner och uppföljning för att säkerställa att korrekta hänvisningar för cykeltrafik finns på plats vid ombyggnation.

Att Solna stads cykelplan ska innehålla förslag på rutiner och uppföljning för att säkerställa att kantsten inte läggs rakt över cykelvägar och att underhåll av cykelvägar bedrivs i en omfattning så att inte närliggande buskage inkräktar på utrymmet för cykelbanan.

Att Solna stads cykelplan ska uttrycka en ambition om att stadens cykelvägar i så stor utsträckning som möjligt ska skötas på samma sätt som stadens bilvägar, såväl sommartid som vintertid.

Att Solna stads cykelplan ska beakta möjligheten att inrätta ”cykelboxar” i lämpliga korsningar, dvs. en för cyklister avskild yta som är tydligt markerad med cykelsymbol framför bilisterna. Det bidrar till ett lugnare trafikflöde.

Att det i samband med framtagande av cykelplan görs en inventering av farliga passager med nedsatt sikt.  En åtgärd för att åtgärda dessa skulle kunna vara att sätta upp konvexa speglar på lämpliga ställen.

Att det i samband med framtagande av cykelplan säkerställs att tillräcklig yta för cyklister och gående finns på de sträckor där gående och cyklister skall samsas. Vissa cykelvägar kan behöva breddas.

Att det tydligt anges i cykelbanan vilken sträckning som gäller.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd, Solna stad