• Vi arbetar för ett hederligare Solna

Vi ser med största allvar på att Solnas rykte skamfilats – inte bara av mutanklagelser i samband med bygget av Friends arena utan också av att ledande socialdemokrater  gjort hemliga markaffärer där försäljningspris gjorts beroende av byggnation vid Råstasjön, skriver Samuel Klippfalk (kd), kommunalråd, Solna.

Solna är en fantastisk stad. Vi har utsetts till Sveriges företagsvänligaste kommun för sjunde året och enligt Fokus är vi den kommun, efter Stockholm, som är bäst att bo i. Det är positivt, men det finns fortfarande saker som kan bli bättre också i vår stad.

Vi kristdemokrater ser med största allvar på att Solnas rykte skamfilats – inte bara av mutanklagelser i samband med bygget av Friends arena utan också av att ledande socialdemokrater i Solna, som genom Folkets hus, gjort hemliga markaffärer med Riksbyggen AB där försäljningspriset gjorts beroende av framtida byggnation vid Råstasjön.

Ingen – inte heller vi – kan lova att varje tjänsteman eller politiker alltid kommer att agera rätt och riktigt. Vi människor är ofullkomliga. Vi lovar dock att följa upp varje missförhållande i kommunens verksamhet som kommer till vår kännedom. Det behövs mer av etik och raka rör i politiken och en stark röst för att upprätthålla ordning och reda i kommunens verksamhet. Vi vill vara den rösten.

Bristande kreditkontroll av bolag, godkännande av fakturor på material som aldrig levererats, betalda fakturor med ofullständiga underlag och olagliga upphandlingar är oacceptabelt. Rutiner och samverkan med externa aktörer som Skatteverket ska finnas på plats för att säkerställa att upphandling och avtalsuppföljning fungerar. Solna har lärt av sina misstag och kommit långt med sitt arbete att få ordning på verksamheten, men det måste fortsätta.

Kristdemokraterna kommer fortsätta att vara en röst för ett hederligare Solna – vi vill se ett Solna med ordning och reda, där människor vill göra rätt för sig, där man lyssnar på varandra och behandlar andra med öppenhet, tolerans och respekt. Vi kommer att göra vad vi kan för att vårt och Solnas agerande ska genomsyras av den människosyn, de dygder och den etik som förvaltats av kristen och västerländsk idétradition. Vi lovar inte att lyckas – men att göra vårt bästa för att våra barn ska få växa upp i ett hederligare Solna.

Samuel Klippfalk (kd). Kommunalråd i Solna