• Vi besökte Röda Korset i Solna

Vi sätter stort värde på den verksamhet som Röda korset utför i vår stad  och kommer att prioritera stöd till hjälporganisationer, ta initiativ till ett frivilligcenter och utreda möjligheten att medfinansiera sociala påverkansprojekt.

Kristdemokraterna i Solna besökte idag Röda korsets Solnakrets. Vårt kommunalråd, Malin Appelgren, och hennes politiska sekreterare, Christian Carlsson, träffade bland annat Solnakretsens ordförande, Yvonne Engström och personalen vid Solnakretsens Mötesplats för att lära mer om verksamheten och lyssna in de lokala behoven.

Besöket var mycket uppskattat från vår sida och vi sätter stort värde på den verksamhet som Röda korset utför i vår stad. För den som vill engagera sig ideellt för en god sak finns ett brett utbud. Gå gärna in på Röda korsets hemsida och läs mer om besöken hos ensamma äldre som genomförs inom ramen för Väntjänsten eller om de röda korsvärdar som finns på Karolinska Universitetssjukhuset för att hjälpa till med sådant som dem ordinarie personalen har svårt att hinna med. Det är imponerande insatser som ideellt engagerade människor utför. Solna Rödakorskrets anordnar dessutom språkcafé på torsdagar då nyanlända får träna svenska och man bjuder in till social samvaro i form av pensionärscafé varje tisdag. Det är fantastiskt vad ideella organisationer kan bidra med till samhället om de ges utrymme att växa sig starka.

Vi kristdemokrater vill stärka Solnas ideella organisationer och vi tycker att kommunen borde bli bättre på att söka samarbete med sådana. Exempelvis önskar vi att fler av stadens seniorträffar kunde bedrivas i samverkan med organisationer som Röda korset eller pensionärsföreningar. Detta förekommer redan idag men vi ser en möjlighet att utveckla detta ytterligare.

Det som ideella föreningar ofta kämpar med är dels att få ekonomin att gå ihop och dels att få tillräckligt många människor att vilja engagera sig. Inför nästa mandatperiod kommer Kristdemokraterna i Solna att prioritera stöd till hjälporganisationer, som exempelvis Rädda barnen och Röda korset. Vi vill också ta initiativ till ett frivilligcenter som kan fungera som en länk mellan frivilliga, ideella föreningar och behövande samt utreda möjligheten för kommunen att medfinansiera sociala påverkansprojekt på initiativ av enskilda eller ideella föreningar.

Kristdemokraterna i Solna arbetar för att:

• Prioritera stöd till hjälporganisationer
    • Ta initiativ till ett frivilligcenter
    • Utreda möjligheten för Solna att medfinansiera sociala påverkansprojekt