• Vi fortsätter att utveckla Hagalund

Solna ska vara medborgarvänligt och vi kristdemokrater kommer särskilt att arbeta för ett renare snyggare och tryggare Hagalund” säger Samuel Klippfalk, kristdemokraternas kommunalråd i en kommentar till beslutet att gå vidare med Utvecklingsstrategin för Hagalund.

Solna fortsätter stadens utveckling utifrån Utvecklingsstrategin för Hagalunds huvuddrag. Det står klart i och med kommunstyrelsens sammanträde i måndags. Kommunstyrelsen beslutade redan i slutet av 2013 att ta fram en strategi för Hagalunds fortsatta utveckling. Synpunkter har därefter inhämtats och legat till grund för den Hagalundsstrategi som presenterades hösten 2014.

Syftet med strategin är bland annat att utveckla ett levande Hagalund med ett trevligare centrum, fler bostäder, fler butiker, fler arbetsplatser och en trevligare stadsmiljö. Tanken är att det ska byggas såväl Trygghetsboenden som LSS-bostäder. Det är viktigt för Alliansen i Solna att programarbetet fortsatt sker i nära dialog med boende och verksamma i stadsdelen.

– Solna ska vara medborgarvänligt, och ett led i det arbetet är att vi ska bygga en trappa för en enkel access ner till Solna station. Man ska inte behöva riskera liv och lem för att ta kortaste vägen till pendeltåget, säger Samuel Klippfalk, kommunalråd för Kristdemokraterna.

– Det är också positivt att det kommer att satsas på att rusta parkmiljön. Vi kristdemokrater kommer särskilt att arbeta för ett renare, snyggare och tryggare Hagalund och ser exempelvis särskilt mycket fram emot utvecklingen av ett grönområde som Rosenträdgården kan innebära för Hagalundsborna, avslutar Samuel Klippfalk.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd i Solna stad

Christian Carlsson (KD), Politisk sekreterare, Solna stad