• Vi håller ordning i Solnas ekonomi och sätter kärnverksamheten främst

I förra veckan antog kommunstyrelsen i Solna ett förslag till verksamhetsplan och budget för 2015. Den som lägger sin röst på Kristdemokraterna i Solna i höst kan känna sig trygg med att vi i första hand kommer att prioritera kommunens kärnverksamhet. Mindre barngrupper i förskolan, förbättringar inom hemtjänsten och en värdig äldreomsorg kommer fortsatt att vara prioriterade områden. Vi är dessutom angelägna om att Solna tar långsiktigt ekonomiskt ansvar.

I förra veckan antog kommunstyrelsen i Solna ett förslag till verksamhetsplan och budget för 2015. Nämnderna kommer nu att utarbeta nämndbudgetar och mål utifrån kommunstyrelsens inriktning och de angivna ekonomiska ramarna.

Kommunstyrelsen kommer i november att ta fram ett nytt förslag till budget med eventuella förändringar mot de nu föreslagna ramarna med anledning av den ekonomiska utvecklingen, regeringens budgetproposition och stadens befolkningsprognos. Förslaget kommer också att modifieras beroende på hur styrkeförhållandena inom Alliansen förändrats efter valet och beroende på vilka partier som då ingår i Solnas majoritet.

Alliansens gemensamma viljeinriktning

Alliansens gemensamma viljeinriktning inför nästa år om vi får väljarnas förtroende har i stora drag presenterats. Vi har exempelvis lämnat klart besked till solnaborna om att de särskilda satsningar som gjordes under 2014 också kommer att finnas som satsningar under 2015. Detta är vi kristdemokrater nöjda med eftersom det är vi som drivit igenom flera av de satsningar som nu ligger fast. Det handlar exempelvis om de 7 miljoner kronor extra till barnomsorgen som vi fått fram för att säkerställa personaltätheten och förebygga alltför stora barngrupper. Det handlar också om de 6 miljoner kronorna extra till äldreomsorgen som vi fick igenom för att skapa mer tid för personalen hos de äldre i hemtjänsten.

Kristdemokraternas prioriteringar

Den som lägger sin röst på Kristdemokraterna i Solna i höstens val till kommunfullmäktige kan känna sig trygg med att vi i de stundande förhandlingarna i första hand kommer att prioritera kommunens kärnverksamheter. Det handlar om en barnomsorg med valfrihet där tid ges till barnen, om en skola med kunskap i fokus och ändamålsenliga lokaler där det råder arbetsro för barnen och god arbetsmiljö för personalen. Mindre barngrupper i förskolan, förbättringar inom hemtjänsten och en värdig äldreomsorg kommer fortsatt att vara prioriterade områden för oss kristdemokrater.

I andra hand prioriterar vi låg skatt. Det är viktigt med fortsatt låg skatt därför att det ger mer frihet åt enskilda människor och utrymme för familjer för egna prioriteringar men Kristdemokraterna sätter som sagt kvalitén i kärnverksamheten främst.

För att säkerställa att det finns tillräckligt med resurser i kommunens personalintensiva verksamheter har vi sagt att vi är beredda att se över principen om en generell uppräkning som är lika stor för samtliga nämnder. Det är rimligt att anta att vissa nämnder kan komma att behöva en mer generös uppräkning än andra framöver.

Kristdemokraterna är också angelägna om att Solna tar långsiktigt ekonomiskt ansvar. Solnas ekonomi är god men eftersom staden växer behövs höjda resultatmål för framtida investeringar och vi är beredda att ta ansvar för det. Vissa politiker har en olycklig förmåga att spendera skattepengar vitt och brett utan att ta långsiktigt ansvar och andra tycks endast eftersträva låg skatt och låga kostnader utan att de tycks se sambandet med kvaliteten i verksamheten. Där andra till varje pris vill se låga kostnader vill Kristdemokraterna främst se kostnadseffektivitet. Den låga skatten ska upprätthållas genom kloka prioriteringar, inte genom försämrad kvalitet i välfärden.

En röst på Kristdemokraterna ger rätt balans i Alliansen. Därför hoppas jag att du väljer att röst på mig och Kristdemokraterna den 14 september!

Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd, Solna stad