• Vi vill vara stolta över AIK

Kristdemokraterna i Solna kommer att se över stadens kriterier för klubbar som vill erhålla föreningsstöd. Vårt tålamod med huliganismen är lika med noll, säger Malin Appelgren (KD) kommunalråd i Solna stad.

I SVT:s Uppdrag granskning, onsdagen den 10 april, avslöjades hur den våldsamma supporterfraktionen Firman Boys målmedvetet infiltrerat AIK fotbolls styrelse och vunnit ökat inflytande över klubben. Inte nog med det, en av firmans aktiva medlemmar fungerar också som ungdomstränare i AIK-akademin.

Ungdomstränaren har romantiserat våld och huliganism, varit pådrivande för att öka Firmans Boys inflytande över klubben samt för att peta styrelseledamöter som velat stänga av firmans medlemmar från matcher. Detta har han gjort samtidigt som han har tränat ungdomar i AIK. Kristdemokraterna i Solna anser att det här är oacceptabelt.

– AIK är ett viktigt varumärke för Solna. Gnaget skänker glädje och stämningsfull gemenskap åt många människor och tack vare medlemmars ideella engagemang erbjuds inte minst många unga en meningsfull fritid inom ramen för klubbens verksamhet. AIK fotboll med ca 1200 aktiva barn och ungdomar beviljas därför också föreningsbidrag från Solna stad. Det är mot bakgrund av detta särskilt upprörande för oss kristdemokrater att AIK nu rekryterat en ungdomsledare som samtidigt varit engagerad för supporterfraktionen Firman Boys, säger Malin Appelgren, kristdemokratiskt kommunalråd i Solna.

– Vi vill fortsätta vara stolta över AIK och det är bra att klubben tar avstånd från firmans värderingar om våld, men att man samtidigt välkomnar huliganfraktionen som medlemmar inom AIK fotboll är anmärkningsvärt. En diskussion om värdegrund i förhållande till kriterierna för medlemskap inom klubben skulle onekligen vara på sin plats. Kristdemokraterna i Solna kommer att se över stadens kriterier för klubbar som vill erhålla föreningsstöd. Vårt tålamod med huliganismen är lika med noll, avslutar Malin Appelgren.