• Åtta miljoner ska utöka Rinkebyprojektet till fler barn

Fler familjer i Stockholms län ska få extra hembesök genom en satsning på åtta miljoner kronor. Alliansen utökar det uppskattade projektet i Rinkeby till fler barnavårdscentraler.

12 september 2017

– Genom att BVC och socialtjänsten samarbetar på det här sättet kan fler barn få det stöd de behöver. Vi har sett att fler blir vaccinerade och att färre behöver komma till sjukhus tack vare Rinkebyprojektet. Nu ska vi i landstinget titta på fler socioekonomiskt utsatta områden och erbjuda fler hembesök där det finns samma behov, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Framför allt riktar sig satsningen till familjer med extra stort behov av information och vårdinsatser.

– Alla vinner på att vi arbetar förebyggande och minskar risken för att barn blir sjuka. Jag är glad att vi har kunnat göra Rinkebyprojektet permanent och att vi nu kan ge fler barn bättre förutsättningar till en god hälsa, säger Ella Bohlin.