• KD tänker göra en ring av Tvärbanan

    Kristdemokraterna vill bygga ut spårvägen Tvärbanan så att den går i en ring runt centrala Stockholm. Den nya sträckan mellan Solna station och Sickla ska gå via Universitetet, Ropsten och Norra Djurgårdsstaden. (mer …)

  • Historisk överenskommelse om spårväg mellan SL och Lidingö

    Stockholms läns landsting och Lidingö stad presenterade i dag en överenskommelse om en ny Lidingöbro och ny kollektivtrafik i Östra Stockholm. Överenskommelsen innebär bland annat att en ny dubbelspårig bro byggs mellan Ropsten och Lidingö, att två nya vagnar köps in till Lidingöbanan och att kopplingen till övrig kollektivtrafik i Ropsten ska utvecklas.

    Pressmeddelande Moderaterna i Stockholms läns landsting Miljöpartiet i Stockholms läns landsting Liberalerna i Stockholms läns landst...

  • Storsatsning på kollektivtrafiken och över 100 000 nya bostäder

    Alliansen i landstinget, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentuna och staten har genom Sverigeförhandlingen kommit överens om hur Stockholmsregionen ska utvecklas och rustas för framtiden. Nu presenterar vi resultatet – en storsatsning på kollektivtrafiken och över 100 000 nya bostäder. Tillsammans med Stockholms stad och staten satsar vi sammanlagt 30,2 miljarder kronor. (mer …)

  • Spårväg city förlängs till T-centralen

    Uppgörelsen om kollektivtrafikens framtida finansiering mellan Miljöpartiet och Alliansen i Stockholms läns landsting syftade bland annat till att säkra flera för regionen viktiga framtidssatsningar. En av dessa handlar om förlängningen av Spårväg city från Hamngatan till Centralen. Vi välkomnar därför den nya överenskommelsen med Stockholm stad som innebär att Cityspårvägen från och med årsskiftet 2018/19 ska kunna rulla hela vägen till T-centralen.

    – En smart kollektivtrafik kräver s...

  • Satsa på spårväg till Lidingö

    Tunnelbana är fel väg. I stället vill Kristdemokraterna koppla ihop Spårväg city och Lidingöbanan. Det skriver Karl Henriksson och Carl-Johan Schiller (KD) i en debattartikel om framtidens SL-trafik till Lidingö.

    Karl Henriksson är gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering. Carl-Johan Schiller är kommunalråd i Lidingö. Så här skriver de i Lidingösidan:

    Under de senaste åren har möjligheterna för Lidingöborna att resa kollektivt til...

  • Nu börjar arbetet med att göra linje 4 till spårväg

    Pressmeddelande den 17 oktober 2014

    Alliansen satsar 40 miljoner kronor på att starta arbetet med att göra om busslinje 4 i Stockholms innerstad till spårväg.

    – Vi måste höja kapaciteten på sträckan eftersom bussar inte räcker till. Fyran är i dag Sveriges största busslinje med 60 000 resenärer varje dag, Med spårvagnar löser vi utmaningar som gäller tillgänglighet och trängsel, samtidigt som vi avlastar tunnelbanan i innerstaden, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemo...