• FAQ

1. Hur ska vi i Sundbyberg få landets bästa barnomsorg?

Vi vill höja maxtaxan, som varit oförändrad i 12 års tid, för att kunna ha råd att anställa fler pedagoger i förskolan. Maxtaxan ska göras differentierad. Ett maxtak för antalet barn per pedagog ska införas.Flexiblare tider på förskolan för föräldralediga och studerande. Minska förskolepersonalens administrativa och dokumenterande arbetsuppgifter – ge större utrymme för personalen att prioritera tid med barnen.

2. Hur ska Sundbyberg se ut om fyra år? (Stadsplaneringsmässigt alltså byggnader, vägar, kollektivtrafik.)

Småstan i storstan har inte byggt hus med fler än 10 våningar. Vi har 1000 nya hyresrätter har. Våra grönområden är orörda. Duvoskolans utbyggnad är klar, baracken på Rissne ängar har borta. Markanvisningstävlingar har skapat nya spännande byggnader. Kymlinge är fredat. Bil- cykel och gångtrafik flyter bättre med optimerade trafiksignaler och likartade parkeringsregler råder i hela Sundbyberg.

3. Hur ska skolan bli bättre i Sundbyberg?

Skolan ska undervisa och deras det administrativa arbete skall minska. Konkreta förslag mot mobbning: rastvaktssystem, tydligare ordningsregler, snabb föräldrakontakt. Hjälper inte detta ska mobbaren omplaceras. Vi vill höja lönerna för kunniga och utvecklingsinriktade lärare. Ett ”ansvarskontrakt” bör inrättas mellan elev, föräldrar och personal. Läxläsning på skolan efter skoltid som under tiden på fritidshem. Mer idrott på schemat.

4. Hur ska våra äldre får det bättre i Sundbyberg?

Vi vill bygga servicehus/framtidsboenden för äldre som inte är sjuka. Att vårda anhöriga i hemmet ska få ekonomiskt stöd. Fritt val av äldreboende. Ersättningen i hemtjänsten ska höjas. Hellre fler händer i vården än dyra certifieringar. Valfrihet ska införas för äldre för hemsänd mat. Otrygghet och ensamhet ska minska och riktigt gamla får också plats på äldreboenden. Musikpedagogtjänsten ska få vara kvar. Större valfrihet för val av serviceinsatser inom hemtjänst ska erbjudas.

5. Varför ska man rösta på ditt parti i Sundbybergs kommunalval?

Kristdemokraterna vill förvalta och utveckla Sundbybergs särart, historia, miljö och ytor. Vi vill skapa förutsättningar för familjer, föreningar och företagare att utvecklas och trivas i Sundbyberg. Den småstadskänsla vi har i Sundbyberg är unik och ska bevaras genom att vi utvecklar den småskaliga handeln och bygger max 10 våningar.