• Så vill vi förbättra pensionärers ekonomi

Vår politiker Jakob Forssmed levde som en pensionär under en vecka. Läs våra  slutsatser här!

Det är bra att fler partier nu börjar föreslå reformer för att förbättra pensionärers ekonomi.

Men de förslag som presenterats är otillräckliga! Vill man på allvar förbättra för pensionärer så bör man rösta på Kristdemokraterna.

I våras fick jag en utmaning av SPF Seniorerna: att leva en som en pensionär, med mycket låg pension – garantipension. Läs hans slutsatser här.

Jag fick ett kuvert med 747 kr att klara uppehälle och oförutsedda utgifter på, i en vecka.

Ja, det var bara en vecka och jag visste att den snart skulle vara över, så jag inbillar mig inte för ett ögonblick att jag därmed vet hur det är att leva mycket knappt. Men ändå: jag fick för en liten tid uppleva den ständigt gnagande tanken om hur pengarna skulle räcka. I filmen nedan berättar jag om några av mina erfarenheter från denna vecka.

Kristdemokraterna har visat historiskt att vi värnar pensionärer. Vi drev fram inte mindre än fem sänkningar av skatten, med fokus på dem med de lägsta pensionerna, och flera höjningar av bostadstillägget BTP.

Vår uppfattning är att det nu är dags att ta bort hela skillnaden i beskattning mellan löntagare och pensionärer. Vi prioriterar detta förslag som kostar ca 13 miljarder.

Regeringens skattesänkning: 2,18 miljarder. Kristdemokraternas: 13 miljarder

Regeringen har nu sagt sig vara beredda att höja taket för hyran i bostadstillägget från 5.000 – 5.600 för ensamboende och ersättningen så att de som har en hyra på 5000 för 50 kronor mer. Har man lägre hyra får man lägre höjning. De som får mest, som idag ligger över taket, kan få upp till 470 kronor mer. På detta förslag lägger regeringen ca 650 miljoner.

Vi kristdemokrater menar att också detta är helt otilllräckligt. Taket måste höjas mer så att färre tvingas vända på varje krona, så att fler med låga pensioner får större del av hyran täckt och så att fler har råd och möjlighet att flytta till nyproducerade, anpassade trygghetsboenden. Det driver på byggandet av trygghetsboenden, vilket gynnar de äldre och dessutom ökar rörligheten på bostadsmarknaden.

Kristdemokraterna föreslår nu och kommer att finansiera i vår skuggbudget att taket för bostadstillägget för pensionärer höjs kraftigt. Från dagens 5 000 kronor för ensamboende till 7 500 krono. Detta är i linje med vad den statliga utredaren Ewa Samuelsson föreslagit för att möte äldres boendebehov. Särskilt kvinnor, som i större utsträckning finns bland dem med låga pensioner, har idag svårt att kunna flytta till ett nyproducerat anpassat boende. Att höja bostadstillägget är därför en jämställdhetsfråga som skulle göra rejäl skillnad i många äldre kvinnors liv.

Men, Kristdemokraterna vill också höja också det särskilda tillägget – som ALLA som har BTP får – med 500 för ensamboende och 300 för sammanboende. Det innebär att alla med BTP – oavsett hyresnivå – med vår politik får en rejäl förbättring. Alla ensamboende med en hyresnivå på 5000 får med vårt förslag 10 gånger mer än med regeringens förslag.

För de pensionärer med låga inkomster, men högre hyror, innebär detta en förbättring på upp till 2375 kronor, och med höjningen av det särskilda tillägget med upp till 2875 kronor.

Vi kristdemokrater lägger sammanlagt 2,5 miljarder på att förbättra bostadstillägget!

Vi arbetar också i pensiongruppen för att förstärka grundskyddet för pensionärer med de lägsta pensionerna.

För seniorer som jobbar ska det också ­finnas dubbelt jobbskatteavdrag redan från 64 års ålder så att det ska löna sig extra att jobba för äldre. För seniorernas arbetsgivare föreslår vi borttagen särskild löneskatt för seniorer som Socialdemokraterna och Miljöpartiet olyckligt nog införde 2015 på 6,15 procent av arbetsgivarnas lönekostnad.

Regeringens satsningar på äldres ekonomi:

Sänkt skatt: 2,2 miljarder
    Höjt BTP: 0,65 miljarder

Summa: 2,85 miljarder

Kristdemokraternas satsningar på äldres ekonomi

Sänkt skatt: 13 miljarder
    Höjt bostadstillägg (BTP): 2,5 miljarder
    Avskaffad särskild löneskatt på äldre som jobbar: 1,5 miljarder
    Dubbelt jobbskatteavdrag från 64 år: 0,3 miljarder

Summa: 17,3 miljarder

Till skillnad från regeringens förslag är detta mycket stora satsningar som innebär att vi inte kan göra lika mycket på andra områden. Men vi prioriterar detta, för vi menar att det är rätt prioritering. Vi är de äldres röst.

Jakob Forssmed
    1:a vice Partiordförande Kristdemokraterna