• Timrå IK förskotteras 4,8 miljoner kr

Elitserielaget Timrå IK får nu 4,8 miljoner kronor i förskott av driftsbidraget, allt för att förhindra att klubben går i konkurs. Det är inga nya pengar utan pengar som avtalades när klubben köpte nuvarande E.On Arena av Timrå kommun 2003.

Under årens lopp har klubben vid flera tillfällen fått det avtalade driftsbidraget i förväg, men då också fått betala ränta för detta, men nu har man kommit till vägs ände. Med det beslut som kommunstyrelsen tagit och fullmäktige säkerligen fastställer kommer de sista återstående miljonerna i driftsbidrag betalas ut. Klubben kommer därmed inte ha något driftsbidrag att ta ut 2013-2018 och kommer tvingas vidta ett stålbad för att klara en överlevnad.

Huruvida klubben även i forsättningen kan räkna med stora bidrag är en fråga för framtiden. Det är ju ändå så att klubben med sitt bolag Conferera AB, är ett hyfsat stort företag, med en omsättning på 100 miljoner. Vilka andra kommersiella företag skulle kommunen ge bidrag till?