• Valfrihet är en mänsklig rättighet – ingen kvinnofälla

Tid för barnen och valfrihet är något som vi inom KD jobbar mycket för.

De rödgröna vill gärna kalla denna valfrihet för en kvinnofälla, men det är ett uttryck som jag vänder mig starkt emot!

Det är dags att vi slutar nedvärdera kvinnor (och män också för den
    delen) och påstå att de inte kan tänka själva och fatta genomtänkta beslut på
    egen hand!

Själv är jag högutbildad, har läst 3,5 år på högskola och har en kandidatexamen i medieteknik. Jag har förutom studierna jobbat ända sedan jag gick ut gymnasiet.

När vi fick vår son för tre år visste vi från början att vi ville att han skulle få vara hemma i minst två år, helst i tre år. När min son var ett år fick jag veta att jag inte hade ett jobb att komma tillbaka till efter mammaledigheten. Min man hade nyligen fått nytt jobb och var fortfarande provanställd.

Vi visste att vi ville att vår son skulle få vara hemma så länge som möjligt, men vi visste inte från början hur vi skulle lösa det. Men utifrån våra förutsättningar gjorde vi ändå, skulle jag vilja påstå, ett väl genomtänkt beslut. Det blev jag som var hemma större delen av hans första år, med god hjälp av vårdnadsbidraget som Trosa kommun fortfarande tillhandahåller.

Att jag i jämlikhetens namn skulle vara fast i en kvinnofälla pga detta är inget
    annat än kvalificerat skitsnack.

Det är dags att politiker slutar underkänna vanliga människors förmåga till att besluta över sitt liv på egen hand. Låt människor stå vid rodret på sina egna livs skutor.

Politikens roll ska vara att se till att farvattnen är säkra och fria från hinder!

Miriam Tinglöf