Överskred Personalutskottet sina befogenheter?

Enkel fråga
Till Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S)
I mitten av januari månad lämnade jag in en interpellation till Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S). Bakgrunden var att Personalutskottet i december 2013 hade behandlat ett ärende om konvertering av visstidsanställningar. Förslaget riktade sig till personer som har haft såväl vikariat som allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod.

I dag kan vi konstatera att beslutet får ekonomiska konsekvenser för framför allt Socialnämnden och För- och grundskolenämnden. Kristdemokraterna ser naturligtvis positivt på att människor får trygga anställningar. Det vi vill ha klarhet i är om beslutet fattades på ett riktigt sätt samt om de ekonomiska konsekvenserna analyserades tillräckligt innan beslutet fattades.

• Anser du, i likhet med Christer Lindvall, som besvarade interpellationen, att Personalutskottet har rätt att fatta budgetpåverkande beslut av denna art?

• Kommer Kommunstyrelsen att avsätta pengar till påverkade nämnder för att uppfylla Personalutskottets mål om konvertering av visstidsanställningar?

Veronica Kerr
Kristdemokraterna