• KD: Anställ 10 kommunala ordningsvakter

Säkerheten i Uppsala har försämrats. Det senaste halvåret har det rapporteras om flertalet bilbränder och våldsamma upplopp i Gottsunda och Stenhagen. Senast i slutet av september rapporterade Polisen i Uppsala län via sin hemsida om tre bilar som skadats i bilbränder på August Södermans väg där maskerade män setts i området. Kristdemokraterna har tidigare föreslagit att införa fotboja på stenkastare, i samband med att en man dog till följd av att räddningstjänsten inte hann fram i tid på grund av stenkastning.

På lång sikt vill vi lyfta utsatta områden genom att höja kvaliteten i skolorna, bygga fler bostäder och attrahera fler företag att etablera sig just där. När människor känner ansvar för sig själva och sina nära ökar nämligen också känslan av ansvar över sitt bostadsområde. På kort sikt vill vi öka säkerheten på Uppsalas gator och torg, och därför anslår vi 5 miljoner till 10 nya ordningsvakter som ska stärka närvaron ute på fältet i oroliga områden.

Vi satsar därför 5 miljoner på 10 nya kommunala ordningsvakter från och med 2017.