• KD beklagar att Liberalerna anslutit till vänsterstyret

018-09-28

Vi kristdemokrater sätter stor heder vid att hålla vad vi lovar. Innan valet var vi tydliga med att en röst på Kristdemokraterna var en röst för maktskifte, både i Uppsala och i riket. Vi står därför helt fast vid att ett alliansstyre vore det bästa för Uppsalas invånare, och kan inget annat än beklaga att Liberalerna splittrat Alliansen trots att vi gick till val tillsammans.

–  För oss har det aldrig varit aktuellt att stödja ett vänsterstyre i Uppsala. Vi ser att en majoritet av väljarna i kommunen vill att vi ska lämna det rödgröna träsket, inte stanna kvar i det. Att Liberalerna gick till val som ett alliansparti och ändå valt att överge det löftet till väljarna känns som ett svek, kommenterar Jonas Segersam (KD)

– Vi kommer att rösta för Fredrik Ahlstedt (M) som ny kommunstyrelseordförande den 15 oktober, inte Erik Pelling (S). Om den nya koalitionen vill ha en chans att vinna den omröstningen måste de ta stöd av Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ. Det är upp till Liberalerna att stå upp för det sveket gentemot väljarna, kommenterar han.

Kristdemokraterna i Uppsala går nu i opposition och kommer aktivt att driva den borgerliga politik vi anser kommunen behöver. Valfrihet inom välfärden, en ekonomi i balans och ett stärkt näringsliv är några av de frågor vi särskilt kommer fokusera på.

För mer kontakt:

Jonas Segersam (KD)