• Kristdemokraterna visar vägen!

Läs vår motion (och socialdemokraternas svar) om gatumat här

_________

I Stockholm pågår ett försök med så kallade ”Food-trucks” en modell med amerikansk förebild där mat säljs direkt från ambulerande fordon på gatan. Från 20 tillstånd på försök har man nu där utökat till 100 tillstånd (går att följa på t ex stockholmfoodtrucks.nu). I Uppsala kunde vi se exempel på denna verksamhet under kulturnatten. Köerna ringlade långa till ett stort antal gatuserveringar.

Vi tror att Uppsala skulle vinna på att utöka denna typ av verksamhet så att den även finns på permanent basis. Speciellt i en stad som Uppsala med mycket ungdomar och studenter skulle matförsäljning på gatan innebära ett lyft för utelivet. En fördel med denna verksamhet är att man kan styra serveringen exempelvis till områden som idag saknar restauranger men som på det här viset kan blir mer använda för utelivet. Det ger också möjligheter att utveckla tätorterna utanför Uppsala, där många idag i stort sett saknar några försäljningsställen för mat. En annan möjlighet är att serveringen blir så flexibel i tid. Man kan exempelvis med en genomtänkt tillståndsgivning ha större möjlighet för matservering nattetid i de områden där man så önskar.

Ska Uppsala kunna attrahera ungdomar och vara ett alternativ att etablera sig är det viktigt att utveckla utelivet. Idag är utbudet relativt stort för studenter, men även andra ungdomar måste kunna känna att det finns ett levande uteliv i vår stad. Detta har betydelse också för att attrahera ny arbetskraft och kompetenser som behövs för Uppsalas näringsliv. Det är viktigt att staden fångar upp trender som ger en utveckling. Samtidigt är just ambulerande gatukök ett bra sätt att fånga upp den efterfrågan på gatumat som finns vid olika tider och platser. Sammantaget vore det alltså väldigt värdefullt att pröva denna verksamhet i lite större skala. Med anledning av ovanstående yrkar Kristdemokraterna att Kommunfullmäktige ger Gatu- och Samhällsmiljönämnden i uppdrag att ta fram en plan för utökad gatumatförsäljning i Uppsala. Denna plan bör innehålla riktlinjer för serveringen, regler för tillstånden samt en tidsplan för ett snabbt genomförande.