• Kristdemokraternas medlemsomröstning färdigräknad

PRESSMEDDELANDE

En rådgivande medlemsomröstning för Kristdemokraterna i Uppsala län är nu genomförd. Den är ett av underlagen i framtagande av förslag på listor till valet 2018.

– Man kan konstatera att nuvarande riksdagsledamot och regionråd får störst stöd i omröstningen, säger Jonas Segersam, ordförande i länets nomineringskommitté, som ska ta fram förslag för riksdags- och regionlistor. Mikael Oscarsson, Almunge har ett grundmurat stöd – 70% av de röstande placerade honom först på sina listor med 10 namn. När det gäller regionen är det mer jämt, och Knivstakommunalrådet Björn-Ove Björk hade 413 poäng jämfört med regionrådet Anna-Karin Klomps490. I praktiken kom sedan politisk sekreterare Mimmi Westerlund på tredje plats med 326 poäng.

– När det gäller riksdagslistan har vi också partiledaren Ebba Busch Thor som kandidat från Uppsala. Partifullmäktige har beslutat rekommendera samtliga riksdagsvalkretsar i landet att placera henne först på sina listor. Därför deltog inte hon i någon medlemsomröstning. Även EU-parlamentariker Lars Adaktusson kommer ställa upp på olika håll i landet, däremot har han avböjt att kandidera i Uppsala. Efter Mikael Oscarsson kom Björn-Ove Björk, Knivsta och Margit Borgström, Uppsala.

Nedan finns en sammanfattning av resultatet för topplaceringarna i riksdags- och regionvalen

Jonas Segersam kandiderar i första hand till kommunen, därav parentesen. Bäst resultat för södra valkretsen fick Kevin Andersson, Örsundsbro och för norra Bernt Ove Stenmark, Harbo

Kolumnerna står för : placering, namn, poäng, ålder, titel och bostadsort

Riksdag