• Landsbygd och Turism

Varberg en havsnära turistkommun med en blomstrande landsbygd

Varberg uppskattas både av boende och besökande. Inflyttningen är stor, arbetslösheten låg, lätt att cykla eller gå till det mesta. Närhet till en varierande miljö. Härliga bad, fina spa-anläggningar, levande centrum, god mat, vackert inland, Norra Europas bästa surfing. Listan kan göras lång, det är lätt att må bra i Varberg.Varberg är en turiststad, vi vill att turistnäringen fortsätter att utvecklas. Det kan göras genom en ökad åretruntturism, att man tillvaratar potentialen med att ligga nära havet, att man möjliggöra för fler näringsidkare att finnas strandnära och att vi planerar för fler nya hotell.

Vi är för en multipark vid Ankaret vilket kan bli ett trevligt inslag och öka antalet människor vid strandpromenaden.

Även om Varbergs kommun genom sitt centrumnära strandläge så mycket förknippas med havet ska vi inte glömma av den stora potentialen som finns på landsbygden såsom exempelvis Åkulla bokskogar. De senaste åren har vi också kunnat se entreprenörer som har utvecklat fina och välrenommerade verksamheter på landsbygden.  Varbergs kommun ska stödja turismen genom att ha ett positivt förhållningssätt gentemot näringsidkare/medborgare och deras idéer för ökad turism.

Den kristdemokratiska värdegrunden betonar särskilt de små gemenskapernas betydelse. Det är viktigt att kommunen skapar förutsättningar för det civila samhället att blomstra utifrån lokalbefolkningens egna initiativ. I våra serviceorter ska det finnas ett gott utbud av offentlig och privat service. Små- och medelstora företag, ofta inom turism och jord och skogsbruken är basen för landsbygdens ekonomi.

Kristdemokraterna anser att…

• att arbeta för att ta fram tydliga värden på ekosystemstjänster och att undersöka om möjligheten att tydliggöra dessa i budgetarbetet på alla nivåer.
    • uppmuntra lokala kontrakt sluts mellan handlare, konsument och producent genom att resurser i landsbygdsprogrammet kan användas för att utveckla instrument och riktlinjer för utformningen av sådana kontrakt.
    • arbeta för att kommunens näringslivskontor ser över hur de kan arbeta aktivt med lantbruks- och landsbygdsföretag eftersom de har stor betydelse för bygdens utveckling.
    • Att utbyggnad av bredband fortsätter byggas ut  för möjligheten till utveckling av landsbygdsföretag och att fler kana välja att bo på utanför centralorten i kommunen.