• Seminarium: Stadsplanering, handel, arkitektur- vad borde och vad kan politiken ta för initiativ?…och vad borde den inte göra?

Välkommen till en kväll där vi diskuterar arkitektur, stadsplanering och moderna trädgårdsstäder. Många tycker att det som byggs i dag saknar variation, allt ser likadant ut. På Facebook växer Arkitektupproret och har i dag över 30 000 följare.

Hur bygger vi levande städer och planerar för attraktiva bostadsområden? Vad var det de gjorde rätt när stadsdelar såsom Vasastan, Östermalm, Nockeby, Ålsten med flera planerades? Är det rätt väg att förbjuda biltrafik i stadskärnorna om man vill skapa levande stadskärnor – egentligen?

Och alla pratar förtätning men är höga hus svaret på allas önskemål när undersökning efter undersökning visar att 6 av 10 vill bo i egen villa?

Om Jerker Söderlind:

Jerker Söderlind är arkitekt och driver företaget Stadsliv AB som hjälper såväl kommuner som privata företag med planering av såväl stadskärnor som nya blandade stadsdelar. Jerker Söderlinds vision är att nya stadsdelar ska vara lika levande, genuina, populära och attraktiva som stadsdelar som byggdes för länge sedan. På hans kontor hänger en tavla där det står: ”God arkitektur gör människor positiva till att det byggs nytt, lockar turister och ökar glädjen i samhället”

Välkomna den 26 april kl. 18.30-20.00. Vi bjuder på fika från kl. 18.00
    Plats: Kommunhuset, Skogsbo