• Förändringar i Kristdemokraterna Värmdö

Peter Brännström blir från 3 april ny ordförande i Värmdö kommuns Vård- och omsorgsnämnd. Han efterträder Jan Dolk som trappar ned sina uppdrag. Anna Lipinska blir ny ledamot i kommunstyrelsen för KD och ny gruppledare.

På gårdagens kommunfullmäktige i Värmdö valdes Peter Brännström till ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden efter Jan Dolk.

Peter Brännström är managementkonsult och har lång ledarskapsbakgrund från bland annat Posten och PostNord. Mellan 2004 och 2014 var han produktionschef på PostNord. Han har också varit vd för Observer Sverige och Thomson Fakta. Han tillträder som ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden den 3 april.

Anna Lipinska, i dag ersättare i Vård- och omsorgsnämnden, blir från samma datum ny ledamot i kommunstyrelsen för Kristdemokraterna och tar också över Jan Dolks samordnar- och gruppledarroll i den politiska ledningen för kommunen. Anna Lipinska är till vardags affärsutvecklingschef på Falck Försäkring och har tidigare arbetat bland annat på OKQ8 och Anticimex. Anna Lipinska är toppkandidat för Kristdemokraterna Värmdö i kommunvalet i höst.

-Vi har ett val framför oss och vi behöver föryngra och förändra. Jag är övertygad om att Peter och Anna med de erfarenheter de har i bagaget har mycket att bidra med, säger Anders Josephsson, ordförande i Kristdemokraterna Värmdö.

– Tiden som ordförande i Vård- och omsorgsnämnden har varit intensiv och jag känner att det är rätt tid att lämna över stafettpinnen till nya krafter, säger Jan Dolk. Vård- och omsorgsnämnden har stått och står inför fortsatta utmaningar, men är nu på rätt väg.

-Jag vill tacka Jan Dolk för hans insatser. Ordförandeskapet i Vård- och omsorgsnämnden är ett av de tuffaste förtroendeuppdragen i kommunen. Jan Dolk har med stort hjärta, engagemang och energi tagit sig an uppgiften.
    För mer information:
    Anders Josephsson, ordförande , Kristdemokraterna