• ”Vi har blivit Värmdös nya ungdomsgård”

Johannes Sulo var fram till alldeles nyligen arbetsledare på McDonalds i Mölnvik, en restaurang som under senare år allt oftare drabbats av stök och oro på grund av ungdomsgäng.

-Vi blev Värmdös nya ungdomsgård många sena kvällar, säger Johannes Sulo som menar att lite av arbetsglädjen gick förlorad på grund av oron sena helgkvällar.

Johannes Sulo har arbetat på McDonald´s i Mölnvik i två år, de senaste sex månaderna som arbetsledare. Han har när detta skrivs en vecka kvar på arbetet, han har fått nytt jobb som försäkringsförmedlare. Han säger att problemen med stökiga ungdomar har ökat under senaste året:

-I början var det ungdomar som kom till restaurangen och bara satte sig och hängde utan att köpa något, berättar Johannes.

Det strider mot restaurangernas regler. Alla som utnyttjar lokalerna måste köpa något. Den regeln är till för att undvika att restaurangen blir en samlingslokal.

– Om det är en enkel cheeseburgare eller en hel meny spelar ingen roll.

Till en början var det inga större problem att respektfullt upplysa ungdomarna om att de måste köpa något eller lämna restaurangen men med tiden blev det allt svårare.

-Under sommaren ökade både problemen och antalet ungdomar. En del skötte sig när vi sa till men andra började bli mer och mer ”uppkäftiga”, det märktes även att en del av ungdomarna var påverkade av alkohol eller andra substanser.

Johannes Sulo berättar att ungdomarnas beteende ledde till ökade klagomål från andra gäster och också försäljningen påverkades negativt.

-Det blev även en känsla bland personalen att ingen ville jobba efter 19 på fredagar och lördagar då det var som värst.

Johannes Sulo kände inte själv någon direkt rädsla, men han blev irriterad på att inga vuxna kunde ta hand om ungdomarna.

-Jag upplevde att vi på McDonald´s hade blivit Värmdös nya ungdomsgård många sena kvällar.

Hans arbete påverkades också:

-Vissa kvällar var jag och kollegan tvungna att ta hand om ungdomarna istället för gästerna vilket såklart leder till irritation på många håll. Stressen av att hela tiden behöva kolla ut i matsalen och ha koll på ungdomarna som ansvarig efter klockan 19 blev ett onödigt moment som stal min fokus från gästen i kassan, vi ville ju alltid garantera alla gästers säkerhet och matro.

Enligt reglerna får personalen på McDonald´s bara säga till ungdomarna att de måste lämna lokalen. Om ungdomarna vägrar måste vakter och polis tillkallas.

-Vi har tvingats ringa dit vakter och polis som fick ta hand om ungdomarna och eskortera bort dem allt oftare, många gånger 2-3 gånger i veckan.

Johannes Sulo berömmer polisen.

-Ja, jag har personligen stor respekt för deras jobb och tycker själv inte att de ska behöva lägga ner tid på att ta hand om störiga ungdomar utan har viktigare saker. När de har kommit har det alltid blivit lugnt. De har haft en öppen dialog med oss i personalen och uppmuntrat oss att ringa när det är störande beteende. Vakterna har jag däremot inte sett röken av, vilket är en besvikelse.

Stöket och oron har lett till att kollegor börjat fundera på andra karriärer, trots att de egentligen trivs med både arbetsgivaren och arbetsuppgifterna:

-Men vem vill jobba på ett ställe där man hela tiden måste ha ögon i nacken för att garantera sin och kollegorna säkerhet, frågar Johannes Sulo.

Namn: Johannes Sulo

Ålder: 23

Bor: Har hela livet bott i Gustavsberg

Arbetar: Nyligen fått nytt arbete som försäkringsförmedlare. Har arbetat på McDonald´s de två senaste åren. Har tidigare suttit i styrelsen för Kristdemokraterna i Värmdö och haft nämnduppdrag. Står på Kristdemokraternas lista inför kommunvalet i höst.