• Finnveden Boyz årets Vitsippspristagare

Finnveden Boyz jublar över Vitsippspriset (Foto: Håkan Johansson)

I ett socialt utsatt område har den sedan några år bildade fotbollsklubben FK Finnveden Boys blivit en viktig faktor för att samla både pojkar och flickor till en meningsfull fritid. Därför fick FK Finnveden Boyz ta emot årets Vitsippspris, som Kristdemokraterna Värnamo i år delade ut för nionde gången.

Finnveden Boyz – en liten fotbollsklubb med ett stort hjärta. I den lilla lokalen på Blåbärsvägen var det liv och rörelse överallt. Medlemmarna, de flesta barn, spelade biljard, snackade fotboll eller bara softade. På Alla hjärtans dag fick de en överraskning. Jublet visste inga gränser när klubben, med Nedim Sirbic och Femi Qokus i spetsen fick ta emot Vitsippspriset från Kristdemokraterna Värnamo.

Arnold Carlzon överlämnar Vitsippspriset 2005 till Nedim Sirbic. (Foto: Håkan Johansson)

Vitsippspriset är ett pris som Kristdemokraterna delar ut varje år, i samband med Alla hjärtans dag, för att uppmuntra och uppmärksamma positiva företeelser i vårt samhälle. Kristdemokraterna i Värnamo har beslutat att 2005 års Vitsippspris skall tilldelas FK Finnveden Boys, förklarar Arnold Carlzon, ordförande för Kristdemokraterna Värnamo, och motiverade:

FK Finnveden Boyz (Foto: Håkan Johansson)

I ett socialt utsatt område har den sedan några år bildade fotbollsklubben FK Finnveden Boys blivit en viktig faktor för att samla både pojkar och flickor till en meningsfull fritid. Föreningen har, främst tack vare Nedim Sirbic och Femi Qokus smittande engagemang, haft en mycket positiv utveckling.

Föreningen har också genom sitt engagemang i Café Framtiden, Vråenprojektet, visat att man är beredd att också ta ett stort socialt ansvar.

Nedim Sirbic tar emot Vitsippspriset 2005 ur Arnold Carlzons hand. ((Foto: Håkan Johansson)

Nedim Sirbic tackade å klubbens vägnar och berättade om hur klubbens verksamhet har gett många barn i området något att göra och om hur det har blivit lugnare där. Sedan åt vi godis – geléhjärtan förstås!